У березні ц. р. набув чинності Закон України “Про добровільне об’єднання територіальних громад”. На відміну від попередньої редакції цього Закону, де було можливим добровільне об’єднання тільки сільських територіальних громад між собою, теперішній Закон створює можливості для об’єднання громад сільського рівня з селищними та міськими. Про ці та інші деталі закону “Про добровільне об’єднання територіальних громад”спеціально для сайту “Події Тернополя” розповів голова Тернопільського обласного відділення Всеукраїнської асоціації сільських і селищних рад Анатолій Кулик.
Перегляньте також:
- Друге місце в Україні: ТНПУ лідирує за працевлаштуванням
- У Тернополі водій вантажівки наїхав на 47-річну жінку
— Анатолію Романовичу, що нового пропонує Закон України “Про добровільне об’єднання територіальних громад”?
— Закон містить 11 статей та прикінцеві положення – після другого читання на одну статтю стало менше. Напередодні прийняття закону “Про добровільне об’єднання територіальних громад” сільські і селищні голови зверталися до уряду скасувати 12 статтю проекту Закону щодо перспективного плану формування територіальних громад, яким передбачалося, що територіальні громади в межах 20-кілометрової зони повинні об’єднуватися з містом. У нашому випадку з Тернополем. Врешті, у підписаному Президентом документі нема 12 статті, однак її зміст дублюється в №11… Перспективні плани формуватимуть обласні державні
адміністрації і будуть затверджені обласними радами за відповідною методикою формування. Справа в тому, що цей перспективний план скасовує поняття добровільності об’єднання територіальних громад.
— А що, як громада відмовиться об’єднуватися згідно з перспективним планом?
— Бюджетний Кодекс України, прийнятий наприкінці 2014 року, передбачає, що об’єднані територіальні громади за перспективним планом отримають 60% податку з доходів фізичних осіб. Без перспективного плану не буде цих коштів. Відповідь на те, чи можна взагалі не об’єднуватися, законом чітко не прописана.
— Розкажіть, будь ласка, який механізм об’єднання передбачено цим законом?
— Перший етап — пропозиція про об’єднання територіальних громад (ініціаторами можуть виступати сільський, селищний, міський голова; не менше третини депутатів відповідної ради; члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; органи самоорганізації населення відповідної території). Другий етап — прийняття рішень про надання згоди на добровільне об’єднання територіальних громад відповідними радами територіальних громад. Пізніше створюється спільна робоча група, яка готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад. Утворення цієї групи є початком процедури добровільного об’єднання. Згодом ухвалюється проект рішення про добровільне об’єднання відповідними радами. Тоді відповідна обласна державна адміністрація надає висновок щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України. Після позитивного висновку відповідні ради приймають рішення про добровільне об’єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об’єднання територіальних громад. Після прийняття рішення про добровільне об’єднання або за результатами місцевого референдуму відповідний голова територіальної громади звертається з поданням до обласної ради про утворення об’єднаної територіальної громади, яка протягом 30 днів приймає відповідне рішення.
Унаслідок здійснення об’єднання територіальних громад припиняються повноваження органів місцевого самоврядування, сільського, селищного, міського голови територіальних громад, що об’єдналися. Зокрема, обласна рада одночасно з прийняттям рішення про утворення об’єднаної територіальної громади призначає перші місцеві вибори депутатів сільської, селищної, міської ради об’єднаної територіальної громади та відповідно сільського, селищного, міського голови.
— Закон передбачає чітку кількість жителів об’єднаних центрів?
— Ні. Є тільки визначена відстань – 20 км між об’єднаними центрами. Переконаний, не можна міряти кілометрами долю людей.
— Що нового передбачає цей закон для місцевого самоврядування, крім об’єднання?
— Вводиться інститут старост. Повноваження старост будуть визначені у законі “Про місцеве самоврядування” після відповідних змін. Наразі вже визначено, що староста буде членом виконавчого комітету об’єднаної громади, а не дорадчим елементом, як це передбачав проект закону “Про добровільне об’єднання територіальних громад” у першому читанні. Однак нові повноваження старости – це всього лиш частина айсбергу, який уособлює підписаний Президентом закон щодо об’єднання територіальних громад.
— Усі чекали, що після підписання закону “Про добровільне об’єднання територіальних громад” Президентом процес запуститься. Але “віз і нині там”.
— Іншого шляху вже немає – реформа відбудеться. Однак ми вже втратили багато часу. Бюджетний Кодекс України, прийнятий наприкінці 2014 року, передбачає, що об’єднані до 15 липня 2015 р. територіальні громади за перспективним планом у 2016 році отримуватимуть державну субвенцію на розвиток інфраструктури. Це фізично уже неможливо виконати – потрібні зміни у Конституції, нові закони про старост, про місцеве самоврядування. Ще є шанс виконати всі необхідні етапи до жовтня ц. р. В іншому випадку кошти об’єднані громади отримуватимуть не раніше 2017 року.