Вперше від квітня цього року в українців поліпшилися споживчі настрої. Люди більш позитивні щодо перспектив власного матеріального становища та розвитку економіки країни загалом. Наразі ж українці продовжують витрачати більшість свого бюджету на їжу та економити на відпочинку. Детальніше розповідає Центр громадського моніторингу та контролю.
Індекс споживчих настроїв трохи зріс
В Україні зріс Індекс споживчих настроїв громадян: минулого місяця піднявся на 7,3 пункти та становить 70,1. Про це свідчить дослідження Info Sapiens “Споживчі настрої в Україні” у липні 2024 року. “Після кількамісячного падіння усіх ключових показників споживчої впевненості, ми бачимо тенденцію до відновлення у липні 2024 року. У липні ми спостерігаємо значне підвищення як споживчих настроїв населення, так і більш позитивну оцінку економічних очікувань”, — коментують аналітики Info Sapiens.
Перегляньте також:
- На Тернопільщині майже 40 учасників бойовий дій скористалися грантом до мільйона гривень
- Понад 362 млн грн військового збору сплатили жителі Тернопільщини на підтримку українського війська
Щоб визначити індекс споживчих настроїв, респондентам ставлять низку запитань щодо зміни матеріального становища їхньої сім’ї, прогнозів щодо економічної ситуації в країні, а також готовності людей робити великі покупки. Значення індексу максимально може сягнути 200 — якщо всі громадяни позитивно оцінюють економічну ситуацію. Значення індексу менше 100 означає, що в суспільстві переважають негативні оцінки.
Їжа, ліки та кафе
Тим часом Приватбанк оприлюднив інформацію, які покупки українці найбільше оплачували картками від початку року. Це, передусім, продукти харчування — частка оплат у продуктових магазинах та супермаркетах становила 44%. На другому місці — покупка ліків та товарів для здоровʼя (6,6%). На третьому — оплата в закладах громадського харчування (6,4%). Витрати на одяг та взуття становили 4,5% від обсягів безготівкових оплат українців, палива — 4,2%. На відпочинок українці витратили лише 1,4% коштів зі своїх карток.
Загалом від 1 січня цього року клієнти приватбанку зробили покупок на 451 млрд грн.
Донати на армію — в пріоритеті
Те, що більшість свого бюджету українці витрачають саме на їжу, підтверджують і дані дослідження “Споживацькі настрої українців у другий рік повномасштабного вторгнення” від “Делойт” в Україні. За його результатами, минулоріч ми витрачали на продукти харчування приблизно 66% відсотків свого бюджету. А це вдвічі більше, ніж середній світовий показник.
Водночас, відвідування ресторанів і барів у 2023 році скоротилося: 55% опитаних робили це значно рідше, ніж раніше. 65% респондентів економили на розвагах поза домом. Натомість стали популярнішими онлайн-розваги: 32% опитаних збільшили витрати на перегляд ТБ та стримінгових каналів.
Минулого року 92% українців донатили на допомогу ЗСУ або постраждалим внаслідок воєнних дій. 33% робили це регулярно. Також порівняно з 2022, вдвічі зросла кількість тих, хто постійно донатить, перебуваючи за кордоном: таких стало 38%.