Здавна, коли вороги несли смерть на споконвічні українські землі, на боротьбу за волю країни наші співвітчизники піднімалися сім’ями, родинами. Від часів Київської Русі українців закликали і нині піднімають на боротьбу з агресором провідники, яких подарувала нам як Східна, так і Західна Україна: князі, король Данило Галицький, гетьмани, серед яких безстрашний Іван Мазепа, керівники УНР і ЗУНР (пригадаймо сміливого Симона Петлюру та ін.), організатор УВО та ОУН Євген Коновалець та його побратими, серед яких безстрашні Роман Шухевич-Чупринка, Степан Бандера та сотні героїв. Пам’ятаємо талановитого політичного й державного діяча, публіциста В’ячеслава Чорновола та його побратимів…
Російсько-українська війна показала, що Україна – мати Героїв-Провідників, віддзеркалила імена відважних військовиків і волонтерів, що підняли прапори до боротьби за волю народу. А хіба можна не згадати героїв української нації, котрі перед смертю в обличчя озвірілим ворогам промовляли і нині промовляють: «Слава Україні!»? Нині і на віки пам’ятаймо всіх полеглих синів і дочок України, пам’ятаймо і відважних синів інших народів, які стали на прю з рашистами… Не забуваймо й слова Провідника, що Росія, як би вона не називалася, ніколи не радітиме самостійності України. А вони були сказані С.Бандерою ще в 1950 році. Дійсно, «націоналізм – це мислення і діяння інтересами нації».
Перегляньте також:
- У Шумську погасили марки та конверт, присвячені родині Степана Бандери
- Поштову марку, присвячену родині Степана Бандери, погасили у музеї на Тернопільщині
Символом нескореності української нації виступила в 20 ст. і родина Провідника ОУН, ідеолога й теоретика українського націоналізму Степана Бандери (1909-1959). Прикладом глибокої любові до рідного народу став його батько, отець Андрій Бандера (1882-1941, розстріляний у Києві), організатор із лікарем доктором Курівцем встановлення української влади в 1918 р. в Калуші, депутат Української національної ради ЗУНР у Станиславові (нині Івано-Франківськ), військовий капелан 9 полку 3 Бережанської бригади ІІ корпусу УГА, член УВО…У частині своєї автобіографії під назвою «Мої життєписні дані» (квітень 1959) Провідник ОУН пише: «…Разом з відступом Української Галицької Армії подалася на схід ціла наша родина, переїхавши до Ягольниці біля Чорткова, де ми зупинилися. Тут замешкали у дядька (брата матері) о.Антоновича, який був там парохом. У Ягольниці ми пережили тривожні й радісні моменти великої битви т.зв. Чортківської офензиви…Усі чоловіки з моєї родини, в тому числі й батько, як капелан у рядах УГА, перейшли за Збруч в половині липня 1919 р. Жінки й діти залишилися в Ягольниці, де пережили прихід польської окупації. У вересні того ж року моя мати, разом із дітьми, повернулася до родинного села – Угринова Старого». Цей період у житті родини Бандер згадує у своїх спогадах і молодший брат о. Андрія, стрий (дядько) С.Бандери Осип Бандера (1896-1981, США), який провідав свого брата у травні 1919 р. (в період наступу поляків) на Калущині та побачив, що о. Андрій з сім’єю готується до евакуації: «…Брат боявся не так арешту польською поліцією, як знущань польської солдатні над родичами. Забравши найконечніші речі та родину на два вози, рушили ми на схід і заїхали до Ягольниці до швагра о. Андрія отця Володимира Антоновича…».
До речі, підхорунжий УСС О.Бандера брав участь у боях біля сіл Попелі-Сілець (1914), над річками Гнила Липа та Золота Липа (1915), на горі Лисоня на Бережанщині (1916).
Після смерті матері Мирослави (за спогадами С.Бандери – весною 1922 р.) у Ягольниці дочкою Бандер Володимирою (1913-2001) до 1933-го опікувалася тітка Катерина Антонович, а Оксаною (1917-2008) – тітка Людмила, дружина о. Івана Чорторийського у с. Кобиловолоки, нині Тернопільського району. У 1918 р. Оксану у с. Кобиловолоки провідав брат Степан. Давня світлина зафіксувала його на одному з весільних фото у цьому селі. Мабуть, юнак побував з весільною церемонією у тамтешній церкві Воскресіння Христового, а добирався до села колією Станіславів-Гусятин до станцій Вигода чи Копичинці (з 1884 р.), а звідси підводою через села Яблунів і Сухостав до сусіднього с. Кобиволоки.
Хресними С.Бандери того пам’ятного 1909 р. були отець Іван Чорторийський і сестра його матері Софія Глодзінська. Цікаво, що о.Андрій дружив зі своїм земляком, випускником Львівської духовної академії о.Степаном Ковалівим. Отець Степан на весіллі в о.Андрія був старшим дружбою. Родина о.Коваліва стверджує, що о.Андрій назвав свого сина Степана на честь о.Коваліва. Священник С.Ковалів служив на парафії с.Тудорів нині Чортківського району, а на старості проживав у с. Яблунів у домі дочки Лідії та о. Мирослава Горинів, який до арешту совєтами служив парохом у с. Кобиловолоки…Автор не раз бачив о.С.Коваліва у господі Горинів, а також не раз вітався з отцем Горинем по дорозі до школи, коли він повертався додому після ранкових богослужінь.
Як бачимо, усі Бандери шанували родинні зв’язки та дружили з вірними побратимами.
У 1943 р. брат С.Бандери Богдан побував у с. Увисла (нині Чортківського району) в сім’ї о. Володимира Антоновича, який тут в той час був священнослужителем. У цьому селі член ОУН і УПА мав зустріч із місцевими членами Організації, двоюрідними братами Володимиром і Петром, а також сестрою Мирославою (1913–2000), котра була повітовим провідником жіночої сітки, здійснювала зв’язок з тернопільським і кам’янець-подільським провідниками – «Богданом» і «Борисом» та курінними Ярославом Білінським (1921-1946; командир ВО УПА «Південь) і Петром Хамчуком (1919–1947; псевдо «Бистрий», командир сотні «Сірі вовки»).
Член ОУН, зв’язкова Текля Косінська у своїх спогадах «На терновому шляху до волі і храму» (Тернопіль, 2002) про перебування Богдана в Увислі пише: «Він говорив: «Україна буде. Але вона має бути такою, щоб брат з братом, сусід із сусідом любилися та могли поділитися зерном пшениці».
Як свідчать документи та спогади, усі члени сім’ї о.Андрія Бандери та Мирослави Глодзінської-Бандери – Марта-Марія, Степан, Володимира, Олександр, Василь, Оксана, Богдан – свого часу побували у населених пунктах Тернопілля як у родичів, так і захищаючи край від зайд.
Національною крайкою з історією Тернопільщини пов’язала доля і тестя С.Бандери, батька його дружини, члена ОУН від 1936 р. Ярослави (1917-1977, Торонто, Канада), священника УГКЦ, капелана, польового духівника 8-ї Самбірської бригади 3-го корпусу 2-ї стрілецької дивізії УГА, учасника Чортківської офензиви Василя Опарівського (1890-1919). Відважний капелан, патріот України В.Опарівський отримав важке поранення від розриву польської гранати в с. Сков’ятин, помер 22 червня 1919 р. у шпиталі в Підгайцях. Могила не збереглася. 11 червня 2019 р. на його честь на цвинтарі Підгайців відкрито пам’ятник.
У цей день до могили борця за волю України лягли квіти пам’яті Степана Бандери молодшого. Син Андрія Бандери молодшого (1946, Мюнхен – 1984, Торонто) та українки Марії з дому Федорій Степан свого часу також побував у Тернополі, с. Козівка тощо. І Маруся Федорій (так Степан молодший називає свою неньку) відвідала родину у м.Тернополі.
Побував на Тернопільщині і зять Провідника ОУН, чоловік його дочки (від 1970) Наталки (1941, м.Сянок -1985, Мюнхен) Андрій Куцан (1933, м. Микулинці – 2023). Він відвідав Тернопіль, Збараж, с. Травневе тощо.
Побували також на Тернопільщині і члени родини С.Бандери молодшої генерації.
8 лютого цього року сесія Тернопільської обласної ради ухвалила рішення проголосити 2024-ий Роком Родини Степана Бандери…
Відкриваймо книгу вибраних творів С.Бандери «Перспективи української революції» (Тернопіль, 2021), читаймо, думаймо, молодому поколінню пропагуймо її основні ідеологічні положення, щоби знали правду про рашизм і мобілізувалися на перемогу у 22-ій російсько-українській війні, бо наше географічне положення, багатство надр і трудолюбиві руки українців завжди викликали у них заздрість… Пам’ятаймо: історія – вчителька життя. Вона вчить, як на світі нашій нації жить.
Згадаймо слова князя Ярослава Мудрого: «Любіться, сини мої, між собою. Як житимете в любові, Бог буде з вами і покорить вам ворогів ваших. Коли ж будете жити в ненависті, у сварках і незгоді, погинете самі й погубите землю батьків та дідів ваших, яку вони зібрали великим трудом».