Cлово Святійшого Патріарха Філарета на свято Благовіщення Пресвятої Богородиці

Опубліковано:
7 Квітня, 2016 о 21:12

У надвічній раді Святої Тройці, коли ще не був створений всесвіт, Бог поклав Сину Божому спасти людей від гріха і смерті.

 



Благовіщення було виявленням цієї таїни. Сутність таїни полягає в тім, що Син Божий стає Сином Діви. І ця подія — початок нашого спасіння.

 

Євангеліст Лука розповідає про цю подію так:

Посланий був архангел Гавриїл від Бога в Назарет до Діви Марії, що була заручена з Йосифом; він привітав її і сказав: “Не бійся, Маріє! Бо Ти знайшла благодать у Бога. І ось зачнеш в утробі і народиш Сина, і наречеш ім’я Йому Ісус. Він буде Великий і Сином Всевишнього наречеться…”

 

Марія ж сказала ангелові: “Як же станеться це, коли я мужа не знаю?” Ангел сказав їй у відповідь: “Дух Святий зійде на Тебе і сила Вишнього осінить Тебе. Тому і народжуване Святе наречеться Сином Божим…” Тоді Марія сказала: “Я — раба Господня. Нехай буде Мені за словом твоїм”. І відійшов від Неї ангел (Лк. 1, 30-38).

 

Апостол Павло про цей факт виявлення одвічної Божої таїни каже: “І безперечно — велика благочестя тайна: Бог явився у плоті, виправдав Себе в Духові, показав Себе ангелам, проповіданий у народах, прийнятий вірою в світі, вознісся у славі” (1 Тим. 3, 16).

 

Пресвята Діва Марія засумнівалася, почувши благовістя архангела Гавриїла, — як Вона, Діва, може народити сина, коли Вона не знає чоловіка.

 

А людський розум іде у своїх запитаннях ще далі: як взагалі Бог, Який є Духом, може з’єднатися з матерією. Для людського розуму все це незбагненне. Тому ап. Павло називає Боговтілення великою таїною благочестя.

 

Людський розум може сприйняти лише те, що діє­ться в межах законів природи. Ці закони людина від­криває поступово. Ще у ХІХ ст. здавалось неможливим те, що сьогодні стало реальністю: радіо, телебачення, атомна енергетика, літаки, ракети, польоти людини у космос. Але те, що діється поза законами природи, людина не може зрозуміти. Тому ап. Павло називає цю реальність “великою таїною благочестя”. І хоча ця таїна й незрозумі­ла, все ж вона існує. І ніхто не може її відкинути.

 

Таїна Божа сприймається і пізнається лише вірою. Людино! Хочеш вір, а хочеш не вір. Але при цьому знай, що від твоєї невіри таїна Божа не перестане існувати.

 

Бог створив закони природи, як і саму природу. Він має силу ці закони перемагати (препобѣждать — по-слов’янськи). Господь заздалегідь готував людство до прийняття цієї таїни Боговтілення заради спасіння людей від гріха і смерті.

 

Згадаймо кущ, який бачив Мойсей, що горів і не згорав; жезл Ааронів, що розквітнув. Це свідчить про те, що Бог може зробити можливим неможливе. Бог може не тільки зробити квітучою суху палку, а й з Його волі Діва може народити Сина і грішник може стати святим.

 

Син Божий прийняв плоть і кров від Пресвятої Діви Марії не лише заради того, щоб стати людиною, а щоб, ставши істинним чоловіком, спасти людей від гріха і смерті. Сьогодні ми святкуємо цю подію – початок нашого спасіння.

 

Протестантські конфесії (баптисти, адвентисти, п’ятдесятники та багато інших) не шанують Пресвяту Діву Марію, тому що глибоко не усвідомлюють Її участі у нашому спасінні. Від всього роду людського Вона дала плоть і кров Єдинородному Сину Божому. Без участі людини спасіння було б неможливим.

 

Господь спасає нас Своєю благодаттю, Своєю милістю, але за нашою участю. Тому слова Пресвятої Діви: “Я — раба Господ­ня, нехай буде Мені за словом твоїм” — мають сакрамен­тальне значення. Без них, тобто без згоди Пресвятої Діви Марії, наше спа­сіння не відбулось би.

 

Тому-то наша свята Церква так глибоко шанує Пресвяту Богороди­цю і називає Її чеснішою від херувимів і славнішою від серафимів. Нехай хтось з свого нерозуміння і духовного убозтва не шанує Божу Матір, а ми будемо ша­нувати Її, бо Вона послужила нашому спасінню.

 

Тому свята Церква навчає нас звертатися до Божої Мате­рі з такою молитвою: “Пресвятая Богородице, спаси нас!” А не — ”Пресвятая Богородице, моли Бога за нас”, як ми молитовно звертаємося до ангелів і святих.

 

Наш побожний народ завжди святкував Благові­щення особливо. В цей день не дозволяється працю­вати. З великої шани до цього свята, за церковним зви­чаєм, “у цей день навіть ластівка не в’є собі гнізда”. На Благовіщення треба приходити до храму, щоб у молитвах дякувати Богу за Його незбагненне милосердя до нас грішних. Благовіщення — є дійсно виявлення одвічної Божої таїни і початок нашого спасіння.

 

Амінь!

 

Святійший Патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет

Хочете повідомити нам свою новину? Пишіть на електронну адресу tenews.te.ua@gmail.com. Слідкуйте за нашими новинами в Твіттер, долучайтеся до нашої групи і сторінки у Фейсбук, підключайтеся до каналу Телеграм.

Джерело: Новини Тернопільщини
Коментарі





Інтерв'ю
Владика Теодор Мартинюк
23:13, 16 Січня, 2025

Владика Теодор Мартинюк: «Наслідуючи великого українського Мойсея, прикликаємо вогонь Духа Святого на свою землю і народ»

ТОП новини тернопільщини: