«Золотистий – як бджолиний мед, несе зцілення» – каже Богдан Ткачик (Фото)

Опубліковано:
26 Серпня, 2016 о 09:43

Обожнюю творчість нашого славетного земляка –художника  Богдана Ткачика. Нещодавно була свідком, коли він писав ікони для церкви у Малій Іловиці. Отже, як це було.

 



Узбіччя , куди не кинь оком, у жовто-блакитному сяйві. Назустріч мені безтурботно-грайливою змійкою «летить» дорога. Час від часу краєвиди змінюються безмежними луками, які пишаються ароматним різнотрав’ям та пшеничними покосами. А десь там, на обрії, з’являються перші обриси Кременецьких гір. Так гарно, що аж подих перехоплює! Ледве встигаю клацати фотоапаратом. Очима ж «вбираю» все, аби не прогавити кожний фантастичний «клаптик» літа, яким щедро обдарувала мене цього дня матінка-природа Шумщини. Згодом степ змінюється густим пралісом. Його хащі такі щільні, що здається тут ще не ступала нога людини. Все як у казці. Десь там попереду на мене чекає Мала Іловиця… Містичне перехрестя Тернопільщини, Волині, Рівненщини.

 

Всевишній дозволив мені зазирнути до таїнства творення іконопису у дивовижний спосіб…

 

Ця церковця особлива. Не тому, що нова, а тому, що збудована за заповітом преподобного Амфілохія Почаївського (в миру Яків Головатюк), святі мощі якого покояться у Лаврі Почаєва. «Мене не буде, тебе не буде, багатьох з вас не буде, а церква тут буде! І буде монастир!»  – такою твердою, беззаперечною і прозорливою була відповідь сільському начальству, яке колись зруйнувало початок будівництва майбутнього храму.  А через півстоліття, 8 січня 2012 року,  заклали перший камінь церкви Тернопільсько-Бучацької єпархії української православної церкви Київського патріархату. Під час цієї знаково-історичної події відбулося врочисте богослужіння.

 

Двері відчинені навстіж і довкола – ані душі. Тихо так, просторо і велично. Залишаю взуття за порогом і босоніж простую до храму. Тут пахне тишею і деревом, а ще – медом. Я чую його скрізь, ним просякнуте повітря. Праворуч сперті на стіну великі за розміром, ще «свіжі» й не «одягнуті» в рами ікони святих праведників – Мефодія, Амфілохія, Іова, Феодора… Відчуття таке, що стаю не просто свідком творення Історії, а безпосереднім її учасником. Здогадуюсь, що автор цих шедеврів відомий у нашому краї і не тільки – художник від Бога Богдан Іванович Ткачик. До якого, власне, я й приїхала. Подумки дивуюсь, коли він тільки скрізь встигає, адже працює ще й в редакційній раді мистецького часопису «Літературний Тернопіль». У Малій Іловиці живе і працює тижнями. Іншими словами – пише ікони. Не малює, а саме – ПИШЕ. Малювати може кожен. Важко охарактеризувати визначення слова «ікона» як такої одним словом, бо у кожного воно буде інше, себто – своє. А в того, хто її творить – поготів. На мою думку, художник, який застиг перед чистим полотном… а потім торкається його вмоченим у фарбу пензлем, творить не просто ікону, а МОЛИТВУ. У даному випадку вона безсловесна, беззвучна. Спочатку з’являється у СЕРЦІ, щоб, обминувши розум, стати  ТЛОМ для майбутнього святого лику, перетворившись згодом у ВІЧНІСТЬ…

 

Богдана Івановича Ткачика я застала якраз «у процесі» в сусідньому будиночку поряд із церквою, який віднедавна їй належить. В одній кімнатці він ночує, «трапезує», в іншій – творча майстерня. Одночасно працює над декількома християнськими сюжетами: «Благовіщення», «Вознесіння», «Воскресіння», «Хрещення в річці Йордан».

 

Побачене не просто вражає. Адже, зазвичай, святі зображення ми бачимо на віддалі: або над вівтарем, або ж високо на стелі під центральним куполом… А тут – зовсім близько, на відстані серця…

 

На перший погляд може здатися, що образи вже завершені. Але це не так. Богдан Іванович звертає мою увагу на кольори, ділиться секретами:

 

– Я коли розводжу якийсь колір, то «йду» одночасно всіма полотнами. Тоді кожна ікона ніби збагачується іншою. Це надзвичайно важливо. Може здатися, що вони різні, але насправді, це не так, бо у своїй суті їх об’єднує цілісність. Всіх ікон має бути 70, я тримаю їх всі у голові.

 

– Зазвичай, художник на картині має уявний центр, від якого відштовхується під час малювання. А де, на вашу думку, знаходиться центр ікони для іконописця? Звідкіля починається точка відліку? –  запитую у Майстра пензля.

 

Богдан Іванович кладе руку на серце і не замислюючись відповідає:

 

– У думці… Рано прокидаюсь, відчиняю церкву, молюся, дякую Всевишньому за ніч, за прийдешній ранок, прошу благословення. Бачте, маю свою церкву,  – жартує художник і щасливо при цьому усміхається. – Віддаю себе в руки Господа і тоді Він малює моїми руками. Дуже важливо відчути Божественне начало, Божественний Дух того, що відтворюєш пензлем…

 

«Ось тут ще не вистачає золотистого кольору, –  показує на одну з ікон. – Золотистий має бути скрізь, він дуже важливий в іконописі. Він як бджолиний мед, благородний і несе з собою зцілення. Поєднання на іконі зеленого і фіолетового – це поєднання одночасно і земного і духовного начал».

      

Заходимо  до церкви і Богдан Іванович звертає мою увагу на ікону Матері Божої Святої Покрови, яка знаходиться над хорами. Придивившись уважніше, помічаю на ній… постать Тараса Шевченка. Помітивши мій щирий подив, художник розповідає:

 

– Тарас Шевченко для мене як святий великомученик. Я давно виношував цю ідею. Переживав, не знав якою буде реакція священиків. Але вони мене тільки підтримали. Шкода, що ви не застали о. Андрія. Він тут править тільки на великі свята. А зараз на будові каплички. От з ким-з ким, а з ним вам треба обов’язково поспілкуватись…

 

Уважно розглядаю незвичний образ: на Дніпровській кручі стоїть босоніж Великий Поет, на голові в нього калиновий вінок, внизу на березі українські хатки, місяць уповні віддзеркалюється у нічному водному плесі, Тарас рукою показує на землю внизу так, ніби підкреслює її особливу святість. Вгорі –  Божа Матір із святим Покровом. Коли Богдан Іванович малював вінок, якраз стались сумні події на Майдані. Через те в пам’ять про Небесну Сотню у калинові кетяги домалював свічечки, зобразив їх на тлі неба…

 

Подвір’я церкви встелене густим різнотрав’ям: у розпалі літня серпнева спека. Вузенькою вуличкою прямуємо до джерела, з якого пив колись студену воду святий Амфілохій і яке у свій час намагались знищити радянські меліоратори. Неподалік, на лавці, під молоденькою яблунькою сидить поважних літ чоловік. Це той самий Микола Іванович Яворський, про якого колись святий Амфілохій сказав: «А він, може, церкву буде колись будувати…». Микола Іванович, як втілення народної мудрості, підсумовуючи нашу розмову, каже: «Ет, було колись, було-перебуло…».

 

Багато цікавого розповів мені того дня Богдан Іванович Ткачик: мудрого, повчального і пізнавального. Все неможливо вмістити в одну статтю. Скажу тільки одне: на виїзді із Малої Іловиці вдалось зустрітись і поспілкуватись із настоятелем Свято-Вознесенського храму Великої Іловиці о. Андрієм Любунем, якого художник Ткачик назвав великим будівничим храму преподобного Амфілохія Почаївського. Але це вже окрема історія про яку треба обов’язково написати.

 

Хочете повідомити нам свою новину? Пишіть на електронну адресу tenews.te.ua@gmail.com. Слідкуйте за нашими новинами в Твіттер, долучайтеся до нашої групи і сторінки у Фейсбук, підключайтеся до каналу Телеграм.

Джерело: Новини Тернопільщини
Коментарі





Інтерв'ю
Інтерв'ю з випускницею ТНПУ Христиною Луцик
19:13, 7 Жовтня, 2024

Христина Луцик: кожен день — це боротьба за життя. Інтерв’ю з випускницею ТНПУ

ТОП новини тернопільщини: