Їздити на автомобілі з автоматичною коробкою передач простіше, ніж з механічною – не треба нічого перемикати, переживати на старті, немає ризику спалити зчеплення та інших складнощів. Тому багато хто, зустрівши біля селектора «автомата» якісь позначення окрім звичних P-R-N-D, дивуються і не можуть зрозуміти, що це за режими та для чого вони потрібні. Розберімося у цьому питанні.
Базові режими P, R, N, D
Для початку у двох словах нагадаємо про чотири основні режими автоматичної коробки передач.
Перегляньте також:
- “Тернопільобленерго” замовило машину з масажними сидіннями за 3 млн грн
- Культовий Бетмобіль запустять у виробництво
Режим P – це Parking, тобто режим стоянки. У ньому коробка передач блокується механічно: блокатор вихідного валу стопорить шестерні, що не дозволяє автомобілю котитися на схилах. Однак цим режимом не варто зловживати та користуватися замість ручника на крутих гірках – у таких випадках автомобіль краще спочатку ставити на стоянкове гальмо, а вже потім перемикати коробку в Parking.
Режим R – це Reverse, тобто задній хід.
Режим N – Neutral, тобто нейтральна передача. Вона потрібна, наприклад, при включенні знижувальної передачі або виборі режиму повного приводу на позашляховиках. Але варто пам’ятати, що буксирування машини з АКП при вимкнутому двигуні може бути шкідливим для коробки передач.
Режим D – це Drive, тобто режим нормального руху вперед, коли коробка сама вибирає необхідні передачі.
Режими L, 1, 2, 3
Найпопулярніші «додаткові» режими коробки – це L та цифрові варіанти: 1, 2, 3. Зустрічаються також рівнозначні варіації написання D1, D2, D3.
Режим L – це Low Gear, тобто знижена передача або перша. У такому режимі коробка передач постійно використовуватиме тільки першу передачу, не перемикаючись вище. Такий примусовий «знижувальний» режим може бути корисним у різних ситуаціях: наприклад, при буксируванні важкого причепа, гальмуванні двигуном під час руху вниз по крутому схилу, руху на крутий підйом, а також у складних дорожніх умовах, таких як бруд або сніг. Цей режим дозволяє контролювати швидкість обертання коліс залежно від натискання педалі газу. Але користуватися ним потрібно з розумінням, оскільки на високих обертах двигуна колеса легко зірвати у пробуксовування.
Режими 2, 3 (D2, D3) – це варіанти примусового обмеження другої або третьої передачі відповідно. У таких режимах коробка перемикатиметься лише між першими двома або трьома передачами. Ці режими теж потрібні для особливих дорожніх умов: наприклад, для контролю автомобіля на зимовій дорозі, для гальмування двигуном на затяжних схилах помірної крутості, для руху по бруду, снігу, льоду тощо.
Режим B
Літеру B можна зустріти як в автомобілях з ДВЗ, де вона означає режим гальмування двигуном, так і в гібридах, а також електромобілях, де цей режим активує рекуперацію енергії гальмування.
Якщо йдеться про автомобіль з ДВЗ, використовувати режим В потрібно в тих самих умовах, що і знижувальну передачу в механічній коробці або описані вище режими 1, 2 або 3 в АКП, з тією лише різницею, що режим B можна включати на будь-якій швидкості, і коробка сама вибере потрібну передачу для гальмування двигуном. В гібридах та електромобілях в режимі В можна, а в більшості випадків навіть потрібно їздити постійно, адже рекуперація енергії гальмування дозволяє частково відновити заряд батареї та, відповідно, збільшити запас ходу.
Режим O/D
Режими O/D або O/D OFF – це Overdrive, і зазвичай вони зустрічаються на старих «автоматах». Сам по собі овердрайв – це підвищена передача, необхідна для економії пального при постійному русі на високій швидкості. В АКП старої конструкції це зазвичай четверта передача, і автовиробники залишали можливість примусово вмикати або вимикати можливість використання цієї передачі (у режимі O/D та O/D OFF відповідно). Відключення овердрайву може бути корисним, наприклад, під час руху зимовою дорогою для кращого контролю тяги на високій швидкості, їзди поганою дорогою, буксируванням, а також під час обгонів. При звичайному русі трасою або в місті овердрайв варто тримати увімкненим, щоб АКП могла використовувати підвищену передачу для економії пального.
Режими S та PWR
Це Sport та Power відповідно. У різних виробників маркування спортивного режиму може відрізнятися, проте суть однакова. У такому режимі коробка передач дозволить ефективніше реалізовувати потенціал двигуна: перемикатися вгору при вищих обертах, і раніше перемикатися на знижену передачу, щоб тримати двигун у зоні максимального крутного моменту. Режим S можна використовувати як постійно за бажання їздити активно, так і епізодично – наприклад, при обгонах.
Режим M
Це Manual, тобто ручний. У такому положенні селектора у водія з’являється можливість керувати перемиканням передач вручну – наприклад, механічним переміщенням селектора вперед-назад, натисканням кнопок на селекторі, кнопками на кермі або «пелюстками» за кермом.
Такий режим дозволяє краще контролювати автомобіль – наприклад, перемикатися на підвищену або примусово обмежувати передачу. Однак варто враховувати, що більшість автомобілів все одно обмежує можливості керування в ручному режимі: наприклад, коробка автоматично перемкнеться на підвищену при досягненні граничних обертів двигуна або не перемкнеться на знижену/підвищену передачу, якщо швидкість або оберти двигуна не відповідають передачі.
Варто також відзначити, що режими S та M (спортивний та ручний) іноді скомбіновані на одному положенні селектора. Наприклад, в автомобілях BMW з нефіксованим селектором-джойстиком включається режим M/S – тобто Manual/Sport.
Режим W або * (сніжинка)
Це Winter, тобто зимовий режим. У ньому АКП не використовує першу передачу: автомобіль рушає з місця з другої, щоб уникнути пробуксовування коліс. А перемикання на підвищену передачу відбувається на нижчих обертах. Рухатися в зимовому режимі можна не тільки взимку, але і в інших ситуаціях, коли може стати в пригоді плавний старт з місця – наприклад, при спробі акуратно виїхати з неглибокого, але слизького бруду.