Теропільщина й Кіровоградщина, кажуть, вважаються лідерами в Україні за кількість громад, що перейшли з УПЦ МП до УПЦ КП. Днями свій вибір на користь Київського Патріархату зробила й громада Башуків, що на Кременеччині. Віряни мирно зайняли храм та вже 14 черня відслужили в ньому першу Службу Божу.
Скільки ще громад готують документи для преходу та якої реакції слід чекати від Московського Патріархату TopNews поцкіавилось в Архієпископа Тернопільського, Кременецького і Бучацького Нестора (УПЦ КП).
Перегляньте також:
- Як потрапити в екіпаж танка “Leopard”
- Керівник будівельної компанії «Креатор-Буд» Ігор Гуда взяв участь у Західноукраїнському бізнес-форумі
– Владико, то Тернопільщина й Кіровоградщина дісно лідирують за кількість переходу релігійних громад з УПЦ МП до УПЦ КП?
– Лідери не по кількості, а єдині області, де ці переходи оформляють юридично. Хоча навряд чи в інших областях більше перейшло, як у нас, але перевірити це з відкритих джерел неможливо.
– Чому так?
– Якщо говорити в загальному, то тут найбільша проблема наше законодавство. Ніде не прописані ці норми з переходом громад. Релігійне законодавство у нас недосконале, тому часто юридичні права та інтереси громади абсолютно не співпадають. Як приклад можна привести село Бутин Збаразького району. Громада в повному складі ще в минулому році перейшла в Київський Патріархат, а юристи Московського Патріархату досі судяться з ОДА. В селі не залишилось жодного їх прихильника, а справа пройшла дві інстанції, в обох рішення ОДА було підтримане, і зараз – в Вищому адміністативному суді України. тобто ми бачимо, що Тернопільска єпархія Московського Патріархату хоче не відстояти права своїх парафіян, а просто покарати тих людей, які посміли виступити проти Москви, відібравши у них храм, який хай краще буде порожнім, ніж у ньому будуть молитись парафіяни Київського Патріархату
– То скільки громад уже перейшло у Бучацькоум, Тернопільському й Кременецькому районах, котрі належать до Тернопільської єпархії УПЦ КП?
– Минулого року перейшло п’ять громад, цього року в роботі документи ще по трьох. Я не можу назвати точні цифри скільки ще планується, але інші громади МП на Тернопільщині теж готують процес переходу.
– Часто справа щодо переходу доходить до суду?
– Майже по кожній громаді. Буквально дві громади перейшли без судових процесів. На жаль, це дуже непроста справа, люди хочуть щоб їх права були захищені, щоб збори, які за статутом є вищим органом, який визначає приналежність парафії, були почуті. Але, на жаль, це дуже важкий процес.
– Проогравши суд, не вимагає УПЦ МП від громади повернути вартість храму, тобто затрати на його будівнитцво?
– Про повернення затрат поки що не йде мова. Храми будували самі парафіяни, як може МП щось у них вимагати?-
– Чи знаєте, Владико, про випадки, коли до священиків УПЦ КП та УГКЦ, котрі зводять на парафіях уже довгий час храми і так ще не звели, підходили представники УПЦ МП з пропозицією допомогти добудувати святиню, але за умови, що громада перейшде в їхню Церкву?
– Про звернення з пропозицією добудувати храм силами МП в нашій області я не чув. Можливо, такі випадки були, але не у нас.
– З’явилась інформація, що УПЦ МП поскаржилось до ОБСЄ. Які наслідки це може мати?
– Скарга була почута ОБСЄ. Моніторингова місія була в різних областях, вивчала ситуацію. Зокрема її представники зустрічались і зі мною. Ми постарались їм пояснити дійсний стан речей в області. Щиро вірю, що вони, вивчивши ситуацію, зробили правильні висновки.
– Як події, думаєте, розвиватимться довкола Почаївської лаври?
– Про Почаївську лавру говорити поки що рано. Це не громада, там не може бути самовизначення парафіян, а братія стоїть на, м’яко кажучи, не дуже проукраїнських позиціях. Але вірю, що прийде час, коли український народ захоче повернути і цю святиню.
– Чи не використає Москва ситуацію з переходом громад від УПЦ МП до УПЦ КП як привід розпочати так званий “хрестовий похід”?
– Москві не треба нічого починати. Похід проти України почався давно, це просто частини цієї боротьби. Церква – єдиний інструмент, який Москва може використовувати проти України в повну силу, не боячись осуду з боку інших держав. Але люди у нас розумні і прекрасно бачать хто є хто. Якщо ж говорити про привід до агресії, то, на жаль, це можливо. Але чи захочуть українці, які ходять в храми МП, але родичів яких вбивають солдати російської армії на Донбасі, щоб їх “рятували” путінські танки? Впевнений, що така агресія покладе кінець МП в Україні.
– Дякую, Владико, за щиру розмову.