Найбільш врочиста та сакральна подія в житті кожного християнина – Великдень. Проте ще до світлого дня Воскресіння Христового віруючі проходять через особливий час скорботи та очищення. Це Страсний тиждень – низка найвеличніших днів, присвячених вшануванню останніх хвилин земного шляху Спасителя, Його хресних мук, смерті та поховання. Глибоке духовне значення кожної миті цього періоду допомагає християнам наблизитися до осягнення таїнства Божественного милосердя.
В останній день перед світлим святом бажаємо ознайомити вас з поясненнями ПЦУ щодо змісту і духовної сутності цього святого часу.
Перегляньте також:
- Відійшов у вічність священник ПЦУ з Тернопільщини
- Тернопільська єпархія передала спорядження для захисників 82-ї бригади
Триває останній тиждень перед Великоднем – Страсний тиждень, або Великий. Він присвячений вшануванню останніх днів земного життя Спасителя: Його страждань, хресної смерті та поховання. Страсний – бо згадуємо страсті Христові (з церковнослов’янської «страсті» – це страждання).
Цей тиждень по-особливому шанується Церквою. Богослужбова і змістовна його унікальність настільки велика, що кожен день в церковній традиції називається святим та великим. А богослужіння, які звершуються в цей час, не повторюються впродовж року. Ці шість днів напередодні Великодня – найбільш суворі дні Великого посту.
Великою седмицею тиждень напередодні Пасхи називається здебільшого в грецькій традиції, а у нас найчастіше кожен день Страсного тижня називають Великим. В книзі «Синаксар» знаходимо такі рядки: «Всі дні перевершує Свята і Велика Чотиридесятниця, але більше Святої Чотиридесятниці – Свята й Велика седмиця (Страсна). Називається ця седмиця Великою не тому, що її дні або години більші, але тому, що в цю седмицю здійснилися великі і надприродні чудеса і надзвичайні діла нашого Спасителя».
Святі отці зазначають, що великими ці дні є тому, що в цей час творилися найвидатніші події – страждання і смерть Боголюдини за рід людський.
Коротко нагадаємо змістовне наповнення цих Великих днів.
Великий понеділок
У цей день особливо виділяється тема прокляття смоковниці. За Євангелієм (Мк. 11: 12 – 26), це сталося якраз у перші два дні після входу Господнього до Єрусалиму: в понеділок Ісус Христос побачив смоковницю і прокляв її, не знайшовши на ній плодів, а наступного дня учні виявили, що вона засохла. Церква розглядає цю подію як науку для всіх вірних: людина, яка не приносить плоди віри в житті, гине. Бо є віра жива, а є віра мертва. Жива віра відрізняється від мертвої за плодами. В кожного з нас відбудеться зустріч з Богом, коли Він подивиться на наші плоди. І до цієї зустрічі ми повинні бути постійно готові, про що й нагадує нам ця євангельська подія.
Великий вівторок
Це єдиний день тижня, що не має спогадів, пов’язаних безпосередньо з подіями останніх днів життя Ісуса Христа. Водночас цей день можна назвати днем повчань, адже у вівторок Господь говорить найбільше, наводить найбільше прикладів, притч (про таланти, про десять дів та ін.).
Велика середа
У цей день згадується жінка, яка омила дорогоцінним миром Спасителя, коли Він був на вечері у Вифанії в домі Симона прокаженого. Тут же Іуда Іскаріотський уявною турботою про жебраків виявив своє сріблолюбство, а ввечері зважився зрадити Христа за 30 срібників (сума, достатня за тодішніми цінами для придбання невеликої ділянки землі навіть на околицях Єрусалиму).
Великий четвер
У богослужінні згадуються чотири найважливіші євангельські події, що відбулися цього дня: Тайна вечеря, на якій Господь встановив Таїнство Причастя (Євхаристії). Господь омиває учням Своїм ноги на знак глибокого смирення і любові до них. В цей же день згадується молитва Спасителя в саду Гефсиманському та зрадливий поцілунок Іуди.
Велика п՚ятниця
Найскорботніший день для всіх православних християн. Ми з великою тугою згадуємо останні години земного життя нашого Спасителя: Його несправедливе осудження, страждання й муки, насмішки над Ним і знущання, розп’яття й смерть. У цей день у храмах не звершується Божественна літургія, а піст є особливо суворим.
Велика субота
Субота тиші. В цей день ми згадуємо про те, що Господь у гробі, і про те, що Він сходить до пекла, щоб вивести звідти старозавітних праведників на чолі з Адамом і Євою. І це початок Пасхи – Воскресіння Христового.