Електромобiлi впевнено завойовують український ринок — лише у травнi до країни завезли понад шiсть тисяч таких авто. Але динамiка може змiнитися: чиннi пiльги на розмитнення “електричок” дiють лише до кiнця 2025 року. Щоправда, депутати вже думають про продовження “нульових” податкiв. Центр громадського монiторингу та контролю зiбрав iнформацiю.
Продовжувати, але наскiльки?
У Верховнiй Радi зареєстрували одразу два законопроєкти щодо продовження пiльгового режиму ввезення електромобiлiв. Адже наразi всi електроавто, якi потрапляють до нашої країни, звiльненi вiд сплати податку на додану вартiсть, ввiзне мито та акциз. Цi пiльги дiють до кiнця 2025 року.
Перегляньте також:
- Жінка-механік назвала авто, яких краще уникати – і ось чому
- Рада ухвалила закон, який обмежує доступ до даних про нерухомість: як голосували нардепи з Тернопільщини
Перший законопроєкт — №13351 — пропонує продовжити звiльнення електромобiлiв вiд оподаткування до 1 сiчня 2027 року. Альтернативний законопроєкт — №13351-1 — передбачає звiльнення вiд оподаткування на час дiї воєнного стану та ще на один рiк пiсля його припинення.
“Ми маємо забезпечити передбачуванiсть державної полiтики. Продовження пiльг на перiод воєнного стану та рiк пiсля — це сигнал для ринку, що держава пiдтримує сталий розвиток i не залишає громадян наодинцi з викликами”, — сказав iнiцiатор та один з авторiв законопроєкту, заступник голови комiтету з питань транспорту та iнфраструктури Володимир Крейденко
Народний депутат пiдкреслив, що iнiцiатива спрямована на збереження доступностi електротранспорту для громадян, пiдтримку малого бiзнесу, розвиток iнфраструктури та виконання екологiчних зобов’язань України.
Майже 160 тисяч електроавто
Станом на 30 квiтня 2025 року парк електромобiлiв (BEV) в Українi становив 158,6 тис. одиниць. З них 154,2 тис. — легковi автомобiлi. Також зареєстровано 3,4 тис. електровантажiвок, 6 електробусiв та близько 1 тис. одиниць електромототехнiки.
Лише у першому кварталi 2025 року в Україну завезли 20 100 легкових електромобiлiв. З них 4400 — новi, 15 700 — вживанi. Загальна митна вартiсть цих авто — $355,5 млн. У травнi 2025 року до автопарку України додалися ще 6168 електромобiлiв.
Регiони-лiдери
Регiонами-лiдери з реєстрацiй електроавто у травнi цього року стали Львiвська область — 799 авто (91% вживаних), Київ — 779 авто (59% вживаних), Київська область — 556 авто (67% вживаних), Днiпропетровська область — 518 авто (76% вживаних), Одеська область — 345 авто (77% вживаних).
Згiдно з даними Укравтопрому, у травнi електромобiлi становили 22% вiд усiх вживаних легковикiв, iмпортованих з-за кордону.
Що чекає на ринок електроавто в Українi
Згiдно з прогнозом Мiжнародного енергетичного агентства (IEA), у 2025 роцi кожен четвертий проданий автомобiль у свiтi буде електричним. І Україна наразi повнiстю вписується у цей тренд.
Якщо ж Верховна Рада не ухвалить жоден iз законопроєктiв, пiльгове розмитнення електромобiлiв до нашої країни припиниться пiсля 2025 року. На думку експертiв, це може дещо сповiльнити електровiзацiю українського ринку, але точно не припинить її.