Політична реклама 2014 стане найдорожчою в історії

Опубліковано:
24 Жовтня, 2014 о 11:43

Передвиборча кампанія-2014 може стати однією з найдорожчих. Навіть в умовах війни на рекламу партії витрачають гроші інтенсивніше, ніж на минулих виборах.

 



Дуже інтенсивна – таку характеристику нинішньої передвиборчої кампанії дає Артем Біденко, голова Асоціації зовнішньої реклами України. І щоб проілюструвати свої слова, кличе на вулицю – один з проспектів в центрі Києва. Експерт показує перспективу – наскільки вистачає огляду, уздовж дороги видно розтяжки, плакати і білборди різних політичних сил. Без перерви на іншу рекламу,  пише «Новое время».

“Раніше рекламні бюджети ділилися 50/50 – медійна реклама і агітація «в полі», – пояснює експерт. Зараз 70/30 на користь реклами. А так як кампанія коротка, то партії з більшою інтенсивністю витрачають гроші”.

 

За мінімальними оцінками, за півтора місяці передвиборчої гонки претенденти на депутатські крісла витратять на агітаційні цілі 600 млн грн. Чотири місяці виборів-2012 в цілому обійшлися кандидатам дорожче – в 1 млрд грн. Але за інтенсивністю та кампанія програє нинішній – тижневі витрати на рекламу три роки тому становили 62 млн грн, а тепер – 100 млн грн, підрахував Біденко. І якби вибори 2014-го розтягнулися на чотири місяці, вони затьмарили б минулу кампанію – їх загальний бюджет становив би 1,8 млрд грн.

 

Причини буйного розквіту передвиборчої агітації прості. Нові, нехай навіть лише за назвою, партії – Опозиційний блок, Народний фронт та інші – прагнуть за короткий термін істотно наростити власну впізнаваність. Крім того, в партіях вирішили, що виборець краще реагує на візуальну рекламу.

Михайло Страшний, партнер Інституту медіа аудиту (ІМА), називає ще одну причину – збільшення на 50% розцінок на телевізійні ролики. “Телеканали кинулися розміщувати політичну рекламу, навіть знімаючи комерційну. За чотири тижні вони можуть заробити 15% від свого річного прибутку. Це дуже багато”, – каже експерт.

Біденко  зазначає, що зазвичай в період кампанії свою політагітацію кожна велика партія розміщує на 600-1,6 тис. рекламних площин по всій країні. За його інсайдерською інформацією,  для Блоку Петра Порошенко (БПП) – він сьогодні зайняв 1,5 тис. носіїв – як і для Радикальної партії Олега Ляшка та Громадянської позиції Анатолія Гриценка (у кожної – по 1 тис. носіїв) це правило діє і зараз. Але ринок дуже сильно «перегріли» дві сили – Батьківщина зі своїми 5,5 тис. білбордами і Народний фронт (НФ), у якого їх 3,5 тис. Наскільки це багато, можна судити з того, що Наталя Королевська замовляла в 2012 році близько 2 тис. бордів, каже експерт, і заповнила  собою майже все. “А взагалі, більше 5 тис. на партію було ще в 2004 році – у кампанії Віктора Януковича”, – розповів Біденко.

Ігор Луценко, депутат Київради та кандидат в народні депутати від Батьківщини, розповідає: на президентських виборах цього року Юлія Тимошенко майже не використовувала зовнішню агітацію, тому програла. “Емпірика свідчить, що білборди для нашого виборця щось значать. Навіть можна сказати більше – мають визначальне значення. Тому всі кинулися себе рекламувати “, – каже активіст і кандидат  в  депутати.

Вікторія Сюмар, екс-заступник секретаря РНБО і кандидат від Народного фронту, схожим чином пояснює активність своєї політсили: мовляв, потрібно засвітитися. НФ – партія нова, тому потрібна агресивна кампанія.

“Ми пішли європейським шляхом: відмовилися від того, щоб рекламувати тільки лідера партії – Арсенія Яценюка. Тому нам реклама потрібна для ідентифікації виборця “, – каже Сюмар.

 

Ще одна витратна стаття в передвиборчому бюджеті партій – реклама на ТБ. За даними Нацради з телебачення, опублікованими на профільному сайті Телекритика, всього на загальнонаціональних телеканалах протягом тижня з 29 вересня по 5 жовтня кандидати в депутати розмістили більше 47 годин реклами. 12:00 зайняв НФ, більше 9 годин – у БПП, по 8 годин – у Опозиційного блоку і Батьківщини.

 

За даними депутата Анжеліки Лабунської, хвилина реклами на каналі ICTV вартує 124 тис. грн, на Інтері – 138 тис. грн, СТБ – 190 тис. грн, П’ятому каналі – 33 тис. грн. У підсумку загальні партійні витрати на рекламу можуть перевищити кілька сотень мільйонів гривень.

Втім, точні суми своїх рекламних бюджетів партії, як правило, не розголошують. НВ звернулося до всіх провідних політсил з проханням відкрити завісу таємниці над їх витратами і джерелами наповнення партійних кас. На запит точними цифрами відповів тільки Блок Порошенка – у них бюджет становитиме 63 млн грн, і партія Самопоміч львівського мера Андрія Садового – вони планують витратити близько 35 млн грн. Про джерела наповнення промовчали всі.

Ця закритість не дивує експертів. Євген Магда, директор Центру суспільних відносин, каже: проблема в тому, що на позачергових парламентських виборах кандидати не зобов’язані декларувати свої доходи. Тому навіть найпрогресивніші партії не хочуть розкривати джерела фінансування.

Денис Терещенко, генеральний директор інформаційно-аналітичного агентства Контекст-Медіа, каже, що значне збільшення медіаактивністі партій почалося з другого тижня вересня. При цьому за останні шість тижнів різко зріс рівень згадуваності в ЗМІ у Опозиційного блоку – в 228 раз, партії Самопоміч – в 19 разів, НФ – в 17 разів.

“Постійне зростання популярності в ЗМІ протягом шести тижнів демонструють Радикальна партія і Сильна Україна. Рівноцінними у цих партій є не тільки динаміка зростання згадок в публікаціях, але і їх кількість – вони збільшили свої показники в 5,5 рази”, – говорить Терещенко.

Наталія Лігачова, редактор Телекритики, розповідає, що в подібному вибуховому зростанні чимала заслуга і так званої джинси – проплачених, але не маркованих як реклама матеріалів. За її даними, хоча число таких статей зменшилося на третину в порівнянні з минулими виборами, все одно загальний рівень використання джинси залишився високим.

“У нас нова тенденція – корпоративна джинса. Це коли телеканали відпрацьовують замовлення олігархів”, – говорить вона. І наводить в приклад приналежний екс-голові Адміністрації президента Сергію Льовочкіну Інтер, який піарить Ляшко, і канал Україна мільярдера Ріната Ахметова, з ефіру якого не виходять представники Опозиційного блоку.

Олена Голуб, експерт Інституту масової інформаціі, каже, що прикрита реклама коштує значно дорожче, ніж звичайна. “Це – чорний бюджет, поза офіційними деклараціями”, – говорить вона. Оцінити розмір цієї складової рекламної кампанії вона не береться.

 

Однак загальну вартість виборів експерти назвати готові. Аналітики пророкують, що до кінця виборчої гонки партійні витрати на власне просування виросли ще більше. За розрахунками ІМА, кінцевий заробіток ТВ-каналів становитиме 650-670 млн грн, а значить, в цілому витрати на політрекламу перевалять за 1 млрд грн. “Ця кампанія знову стане однією з  найбільш дорогих. Вона ж буде однією з найбільш насичених і найбільш неоднозначних”, –  підбив підсумки Страшний.

Хочете повідомити нам свою новину? Пишіть на електронну адресу tenews.te.ua@gmail.com. Слідкуйте за нашими новинами в Твіттер, долучайтеся до нашої групи і сторінки у Фейсбук, підключайтеся до каналу Телеграм.

Джерело: Новини Тернопільщини
Коментарі





Інтерв'ю
Паніка тільки шкодить. Кадровий військовий про ситуацію на фронті
11:38, 21 Грудня, 2024

Паніка тільки шкодить: кадровий військовий про ситуацію на фронті

ТОП новини тернопільщини: