Конфлікт одного з найбільших у країні агрохолдингів – «Мрія» з кредиторами вийшов за рамки галузі.
Перегляньте також:
- У ЗУНУ відбувся показ документального фільму «Народжені, щоб жити»
- Жителю Тернопільщини присудили 15 років ув’язнення за держзраду
Звинувачення в дестабілізації бізнесу та судові позови до банків, з одного боку, і підозри у виведенні активів і прохання до українських чиновників розслідувати діяльність компанії – з іншого – не залишили шансів зберегти його в кулуарах.
Подаємо найцікавіші відповіді СЕО групи компаній «Мрія» Владислава Луговського, який 1 жовтня очолив фірму-гігант. Зараз перед паном Луговским стоїть завдання залагодити фінансові проблеми компанії і зберегти її «на плаву».
– Ви очолили компанію 1 жовтня. Зміна менеджменту була ініційована українськими власниками чи це була вимога кредиторів?
– Тут збіглося відразу кілька факторів. З одного боку, питання порушив один з найбільших наших інвесторів – за стандартами корпоративного управління, акціонер компанії не може займати посаду СЕО. З іншого – зіткнувшись із серйозними фінансовими труднощами, компанії необхідно було підсилити менеджерський склад, сформувавши антикризову команду.
Стояло завдання знайти людину, яка знає і розуміє структуру компанії, зможе провести реструктуризацію і побудувати вертикально інтегрований холдинг. Враховуючи мій досвід і знання, мені запропонували очолити операційне управління компанією.
– Хто озвучив вам пропозицію зайняти пост СЕО?
– Рада директорів. Я будував компанію, коли її земельний банк становив тільки 20 000 га, і довів його розмір до 200 000 га. Був директором цукрового заводу, розумію структуру активів і взаємозв’язок процесів. Торік ми співпрацювали з власниками компаній, але не в форматі «Мрії».
– Хтось із родини Гут бере участь в операційному управлінні?
– Ні. Іван Гута не займається операційним управлінням уже п’ять років. Андрій Гута також не задіяний ні у мікроменеджменті, ні в точковому управлінні.
Колишній СЕО компанії Микола Гута як голова ради директорів залучений в стратегічне планування розвитку бізнесу. Він бере участь у стратегічних сесіях, нарадах, на яких ми захищаємо бюджети, вирішує концептуальні питання і т. ін. Ми постійно бачимо підтримку з його боку в рамках реалізації антикризової програми.
– Засновник компанії Іван Гута проживає в Україні? Була інформація, що він за кордоном.
– Іван Миколайович часто буває в селі Васильківці. Він не дистанціювався від проблем компанії, хоча і не займається оперативним управлінням.
– Який підсумок переговорів з кредиторами? Які механізми реструктуризації боргів ви запропонували?
– Основна думка, яку ми хотіли донести до наших партнерів, полягає в тому, що «Мрія» не відмовляється від виконання своїх зобов’язань і готова їх виконати в максимально можливому обсязі.
На цій зустрічі вперше після виникнення в компанії фінансових ускладнень кредиторам і інвесторам були представлені наші пропозиції із реструктуризації заборгованості. Це комплекс заходів, який дозволить виконати наші зобов’язання з урахуванням можливостей групи та інтересів усіх кредиторів. Наші пропозиції розроблені за сприяння однієї з провідних консалтингових та аудиторських компаній світу Deloitte Touche Tohmatsu Limited на основі актуального аналізу стану справ в компанії.
– Що включає в себе модель реструктуризації?
– Запропонована нами модель включає в себе зобов’язання компанії із реструктуризації бізнесу, створення економічно обґрунтованої структури капіталу, розширення числа заставних інструментів, а також пакет сценаріїв, за яких «Мрія» зможе не тільки погашати відсотки і основний борг, а й, у разі цінового «апсайду», розділити його результати з кредиторами.
Для нас важливо домовитися про відстрочку виплат за кредитами. Оскільки, якщо робити погашення зараз, враховуючи ситуацію, в якій опинилася компанія, неминуче введення hair cut. Його величина залежатиме від позиції кредиторів. Чим раніше ми змушені будемо провести виплати, тим більшим буде відсоток. У той же час, якщо відстрочити їх у часі, умови для інвесторів будуть вигіднішими.
У рамках переговорного процесу нам також потрібно буде погодити з кредиторами, яку частину заборгованості ми повинні заплатити до початку процесу реструктуризації, а яку – вже після нього. Більш детально говорити про ці параметри можна буде після того, як з нашими пропозиціями ознайомляться всі зацікавлені сторони.
– Як зміниться структура нинішньої «Мрія Агрохолдинг»?
– Зважаючи на особливості аграрного бізнесу в Україні, а саме нюанси оформлення прав на землекористування, бізнес компанії складно структурований. Раніше він збирався з різних кластерів – зернові, цукрові активи, виробництво картоплі, трейдингова компанія і багато іншого. Говорити про кількісні показники буде більш доречно, коли завершимо процес трансформації та побудови нової ефективної бізнес-моделі. А для цього потрібен час і добра воля кредиторів.
– Який пакет може бути запропонований кредиторам?
– Ще рано про це говорити. Морально ми готові до такого рішення, але про конкретні параметри мова ще не йде. Це буде визначатися в рамках переговорного процесу…
– Якою була реакція інвесторів?
– Інвестори вислухали і сприйняли нашу позицію, про що свідчать поставлені ними уточнюючі запитання про показники роботи і активи – менеджмент на них відповів. Детального обговорення наших пропозицій із реструктуризації не було, та цього навряд чи варто було очікувати на самому початку процесу.
– Ви можете повідомити ключові фінпоказники роботи компанії: виручку і прибуток за перше півріччя 2013 року і перше півріччя 2014?
– Фінансові показники за окремими бізнесами доступні. Проблема тільки в тому, що через пов’язані показників вони не зовсім коректно відображають загальну ситуацію в бізнесі. Крім того, у різних наших бізнесів навіть різні фінансові періоди. Наприклад, цукровий бізнес починає фінансовий рік 1 вересня.
Консолідованої звітності за новою, запропонованою до реструктуризації групою поки що немає. На переговорах з інвесторами ми представляємо фінансову модель – прообраз остаточної звітності. Після того, як консолідуємо бізнес, ми обов’язково підготуємо і проведемо аудит консолідованої звітності.
– У відкритому листі кредиторів перераховуються активи, які власники нібито намагаються вивести з-під зобов’язань – логістичний оператор, земельна ділянка в порту «Південний», великий дилерський центр і зерноторговий бізнес з центром в Швейцарії. Це активи, які не встигли ввести до складу холдингу?
– У пропозиції, озвученій на зустрічі з кредиторами, всі названі вами компанії були зазначені і об’єднані в групу, яка і буде реструктуризуватися. Зараз ми розглядаємо холдинг як сукупність усіх активів, включаючи й ці.
– Скільки становить земельний банк компанії? Чи змінювалася схема виплат орендної плати?
– Під урожай 2014/2015 року планується засіяти 257 000 га. План посіву озимої пшениці – 70 000 га (в цілому під озимі – 100 000 га), але залежно від погодних умов плани можуть коригуватися. Щодо інших площ шукаємо оптимальне рішення. Частину землі будемо продавати. Від частини будемо відмовлятися, щоб не нести додаткові витрати на її утримання.
Що стосується орендних відносин – це було одне з перших питань, яким я зайнявся, коли повернувся в компанію. Договори переоформляють тільки в міру того, як закінчуються їх терміни. Ми вже на 90% закрили питання щодо виплати орендної плати.
– Який урожай зібрали господарства компанії цього року? І як іде осіння посівна під урожай наступного року?
– Ми закінчили збір ранніх зернових культур, збирання пізніх завершене на 70%. Залишилися окремі неприбрані ділянки, де збір врожаю ще не завершений через несприятливу погоду. Ми плануємо зібрати 1,2 млн тонн зернових і олійних культур, 230000 тонн картоплі, а також близько 1,4 млн тонн цукрових буряків, прогноз виробництва цукру – 200 000 тонн.
– Назвіть топ-3 кредиторів «Мрії».
– Я не можу їх ранжувати, оскільки тоді вийде, що ті, у кого наших зобов’язань на 100 млн, важливіші, ніж ті, у кого – на 10 млн. А це не так. Усі, хто нам повірив, виділив фінансування – однаково важливі для нас. І з усіма ми розрахуємося в максимально можливому обсязі. Я дав слово, що компанія обов’язково проведе зустрічі з представниками всіх кредиторів, і ми спільно виробимо вирішення існуючих проблем в інтересах усіх груп учасників.
Довідково. Владислав Луговський народився в Тернополі в 1983 р. Закінчив Тернопільський економічний університет за спеціальністю «Міжнародна економіка», а також отримав освіту за напрямом управління міжнародної комерційної діяльністю в Університеті Штату Арізона, США. У 2013 році отримав MBA в галузі адміністрування агробізнесу.
Кар’єру в «Мрії» починав в 2006 р., прийшовши на посаду заступника директора з операційної діяльності. 2007-2008 – директор Хоростківського цукрового заводу. З 2010 р. – операційний директор «Мрія Агрохолдинг», член ради директорів з 2012 р. Із 1 жовтня 2014 р. – генеральний директор групи компаній «Мрія».