Вартість комплексного ремонту шляхомостового господарства області спеціалісти оцінюють у півтора мільярда гривень. Та цього року Тернопільщина не отримала на капітальні роботи жодної копійки. Втім дорожники області налаштовані оптимістично і заявляють, що європейськими дороги області можуть стати уже через три роки.
Перегляньте також:
Восьмі у рейтингу
Погані дороги – одна з найпоширеніших характеристик нашої області. Втім це головний біль не тільки нашого регіону, а й країни в цілому. Протягом 24 років жодних капітальних робіт з облаштування доріг в області не виконувалось і це дало свої результати. Тернопільська область на 8 місці у рейтингу областей з найгіршими дорогами. Такі дані оприлюднив сайт Navizor.com. Даний ресурс прокладає альтернативні автомобільні маршрути по дорогах із кращим покриттям. За його інформацією, майже 37% доріг Тернопільщини знаходяться у критичному стані. Отож автомобілістам та любителям мандрівок варто добре орієнтуватися, щоб не натрапити на погану дорогу чи бездоріжжя. Втім треба відзначити, що очолюють цей рейтинг наші найближчі сусіди – Львівщина та Івано-Франківщина, які посіли друге та третє місця.
Ситуацію з якістю дорожнього покриття в області обіцяють покращити вже цього року. Оскільки проведення капітальних робіт наразі не заплановано, акцент робитимуть на поточному ремонті.
– Цього року на поточний ремонт та експлуатаційне утримання доріг виділено 73 млн. грн. при потребі у 200 мільйонів. З цієї суми освоєно вже близько 55 млн. грн., – розповідає директор департаменту розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Василь Ясіновський. – Крім того, облдержадміністрація спільно зі службою автомобільних доріг розробили програму, яка передбачає фінансування в межах 800 млн. грн. У перспективі ці кошти готові надати європейські банки. Розглядаються й інші джерела фінансування.
2 червня Верховною Радою було прийнято закон, згідно з яким місцеві громади співфінансуватимуть ремонт доріг державного значення. Відтепер це питання вирішуватиметься на місцевому рівні, без зайвих дозволів «згори», як це було раніше. Проте на реконструкцію і капітальний ремонт доріг загального призначення взагалі не передбачено виділення коштів. Їх регіони ремонтують за власні гроші. Про непричетність державних коштів до цієї справи говорить і той факт, що більша частина ремонтних робіт в області проводиться саме на дорогах державного значення – основних транспортних магістралях.
Відремонтують туристичні маршрути
Крім того, цього року в області обіцяють приділити більше уваги основним туристичним маршрутам. Пов’язано це з оголошенням 2015-го роком туристичної галузі.
Оскільки наша область має багато туристичних принад, зокрема в частині паломницького туризму, і є цікавою у плані як зовнішнього, так і внутрішнього туризму, це можна було б зробити візитною карткою Тернопілля. Єдина біда – сервіс. Через погані дороги та низьку транспортну інфраструктуру їхати до нас на відпочинок гості не беруться.
– Якщо будуть якісні дороги та розвинений придорожній сервіс, то процвітатиме не тільки туризм, а й економіка, – каже Василь Ясіновський. – Наразі нашу область просто оминають. Прикладом є дорога Н-02 (Тернопіль-Львів), яка являється транспортним коридором, що з’єднує Східну та Західну Європу. Відремонтувати її за бюджетні кошти не було можливості. Залучати інші джерела також не виходило. Тоді ми пішли іншим шляхом і провели спільну нараду із Львівською обласною радою та адміністрацією на предмет спільного вирішення цієї проблеми. Оскільки Львівщина має більший фінансовий ресурс, було укладено договір про міжбюджетний трансферт з обласного бюджету Тернопільщини. Виходить, на ремонт дороги Львів-Тернопіль наша область виділила мільйон гривень. Але при формуванні бюджету Львівщина не врахувала цих коштів і в кінцевому результаті дорогу робили виключно за кошти сусідів. Усього на її ремонт передбачено 25 млн. грн.
Виділені з обласного бюджету кошти повернулись назад на Тернопільщину. Тепер за них планують відремонтувати інші дороги.
– Загалом маємо невикористаних під час першої реєстрації коштів у сумі понад 6 мільйонів. Департамент запропонував обласній раді відремонтувати за ці гроші інші транспортні шляхи. Однин із них знаходиться в Бучацькому районі (с. Зубрець). Це батьківщина двох героїв, які загинули в ході бойових дій. Інший знаходиться у селах Шумляни та Лози Бережанського району. Там незабаром відзначатимуть 50-річчя Української повстанської армії. Решту коштів планують спрямувати на дорогу до печери Кришталева на Борщівщині, одного з найвідоміших туристичних об’єктів на Тернопільщині, – розповідає Василь Ясіновський.
Працюють за старими технологіями
Наразі область ремонтує дорогу за старими технологіями. Та дорожники говорять про використання у перспективі методу ресайлінгу – відновлення покриття з допомогою використання старих матеріалів. Спеціальна техніка перероблятиме основу дороги, яка вже давно роздроблена або вщент знищена. Поверх переробленої основи буде закладено шар нового асфальту. Старе полотно переробляють на спеціальному устаткуванні з додаванням нових реагентів та складників. Цей метод може трохи здешевити вартість робіт. Однак не суттєво. Річ у тім, що для переробки матеріалів використовуються різні види палива, вартість якого протягом останнього року суттєво зросла.
Також розглядається можливість застосування інших новітніх технік, зокрема бетонних основ. У першу чергу цю технологію планують проваджувати на дорогах з великим навантаженням. Її використовують у більшості європейських країн. На жаль, поки що, у зв’язку з браком коштів, впровадити цю технологію у практику область не може.
– Наразі ми дотримуємося старих технологій, тобто відновлення покриття із застосуванням різних фракцій щебеню, каменю та піску. Основа – 74 см. Тоді встеляється верхній шар покриття. Використовується широкий спектр асфальтобетонного покриття. На дорогах з великим навантаженням – крупнозернистий асфальт. Він витримує велике навантаження і через високий коефіцієнт щеплення кращий для безпеки дорожнього руху. Крім того, для забезпечення безпеки дорожнього руху використовується метод поверхневої обробки асфальту, – розповідає Василь Ясіновський.
Термін експлуатації доріг залежить від виду робіт, які виконувалися. Щойно збудована дорога має гарантію приблизно 15 років. Заміна верхнього шару – три роки. Міжремонтні роботи – близько 8 років.
Також жителям області можна сподіватися на те, що ремонтні роботи на дорогах скоро будуть проводити у нічний час або принаймні у період малої інтенсивності руху транспорту. Наразі така перспектива розглядається у рамках реформування дорожньої галузі. Першим кроком до цього стала відмова від нанесення дорожньої розмітки у світлу пору доби. За словами Василя Ясіновського, таке нововведення дозволило б зменшити соціальну напругу серед населення.
Зоряна Гарасимів