«Хто шукає, той знаходить…»

Сьогодні мала намір зробити допис про заняття та професії збаразьких євреїв останньої чверті ХІХ століття. Метрик опрацьовано вже чимало, аби можна було б скласти якусь більш-менш цілісну картину. Однак, «докопування» до деталей текстів на надгробках з «нового» єврейського кладовища змінили мій намір.

Хочу повернутися до одного з надгробків. Він знаходиться у тій давнішій частині кладовища, по праву руку від хвіртки. Мацева маленька, із зображенням дерева життя [яке, яка казав Пауль Целан, «росте корінням у небо»] та з викарбуваним роком смерті. Текст епітафії здається дуже простим та лаконічним. Але не давало спокою питання, а чому ж немає вказаного дня та місяця смерті? Чому викарбуваний лише рік і що за незрозумілі слова на початку епітафії?

Сьогодні я таки взялася дошукуватися істини. На поміч прийшли такі ресурси як Sefaria та All Galicia Database. Перший дозволяє працювати з текстами івритом, а другий – шукати людей та різноманітну інформацію про них. Але особливо допоміг у моїх пошуках колега з величного міста з величними людьми Харкова, який, власне, скерував мою роботу. І що цікаво, невідомі мені слова на початку епітафії виявилися датою смерті. «Гошана Раба» – це назва одного із днів, а точніше сьомого дня свята Суккот (Кущів, Кучок), який припадає на 21день місяця тішрей. У своїй праці професор з епіграфіки пан Лєшек Хоньдо пише, що часто, коли смерть припадала на якесь із свят, то дата смерті записувалася за допомогою вказування дня цього свята. І, власне, до переліку таких днів належить також дата, яка записана на надгробку з нашого єврейського кладовища.

Чудовий додаток Kaluach3 остаточно підтвердив мої припущення і у такий спосіб, зіставивши різні дані з різних джерел та ресурсів, вдалося отримати чимало інформації про ще одне поховання.

Дівчина Фрейде Сара народилася 28 червня 1897 року у Збаражі, у будинку № 111. Ім’я їй було надане у місцевій синагозі 3 липня того ж року. Нешлюбним батьком дитини був Янкель [один з варіантів біблійного імені Яків] Брандес, а матір’ю – Бейле Ракер, донька кравця Берла і Зельди Ракерів. Попри те, що батько дівчинки був простим фурманом (візником) [про це знаходимо інформацію теж у одній із метрик], він належав до когенів – нащадків з покоління Аарона, священників у Єрусалимському Храмі. Згадку про це знаходимо у тексті епітафії. Померла дівчина у Гошана Раба 21 тішрея [5]675 року. У тому році сьомий день свята Суккот припав на неділю, 11 жовтня 1914 року за григоріанським календарем.
Невідомо з якої причини, перше ім’я дівчини Фрейде було зовсім збите з надгробка, очевидно, самим каменярем, який виконував напис. Однак, саме це подвійне ім’я дало можливість відшукати її у метричній книзі народжень. Фрейде Сара померла у 17 років, але, як дізнаємося із вже згаданих метрик, у її батьків залишився старший син Меїр та молодша донька Рифка Малке.

Інформація про записування дат за допомогою того чи іншого релігійного свята не є для мене новим фактом, я дізналася про це раніше. Однак, я навіть не здогадувалася, що на «новому» єврейському кладовищі є такий приклад. Отож, як говорить Святе Письмо: хто шукає, той знаходить… Думаю і щиро сподіваюся, що подальша праця з єврейським цвинтарем у Збаражі, з різними письмовими джерелами та ресурсами, дасть ще більше нових знахідок та цікавих відкриттів.

На фото надгробок із поховання дівчини [Фрейди] Сари, доньки Якова га-коген [Брандес].

Тетяна Федорів

Останні новини: