Цiнники на українських автозаправних станцiях впевнено лiзуть догори. За прогнозами експертiв, подорожчання триватиме i надалi. То скiльки доведеться платити за лiтр пального? І чи варто чекати зниження цiн, дiзнався Центр громадського монiторингу та контролю.
Середня цiна — в межах 60 гривень
Лише за минулий тиждень дизель на українських АЗС подорожчав на гривню, а бензин — на цiлих двi. За словами директора, Консалтингової групи А-95 Сергiя Куюна, це подорожчання зумовлене суттєвим зростання свiтових цiн на нафту — з 65 до 75 доларiв за барель.
Перегляньте також:
- Вiтамiни не по кишенi: що вiдбувається з цiнами на ягоди i фрукти
- “Індекс борщу” встановив новий рекорд: чому подорожчали основні інгредієнти?
“Я думаю, що ще пару гривень бензин може додати й дизельне пальне, я думаю, що теж гривня-пiвтори. Думаю, що протягом тижня цiлком можливо, що це станеться”, — прогнозує Куюн.
Попри це, значного стрибка цiн експерт не передбачає i певен, що середня цiна залишиться в межах 60 грн за лiтр бензину. “Компанiї не захочуть переходити цю межу, будуть триматися до останнього. Цiни на ринку — у великому дiапазонi. Вiдповiдно, частина мереж може перетнути 60 грн, але решта буде 57–58 грн. Тобто середня цiна за 60 грн не перейде”, — пояснив вiн.
Також на його думку, якщо цiна на нафту на свiтових ринках повернеться до попереднiх значень, то i бензин на українських АЗК подешевшає слiдом за нею.
Причина зростання — вiйна на Близькому Сходi
Менш оптимiстичний у своїх прогнозах засновник групи компанiй “Прайм” Дмитро Льоушкiн. За його словами, цiни на бензин та дизель можуть зрости на близько 5 гривень за лiтр через подорожчання нафти та газу на свiтових ринках, а також зростання курсу євро.
“Можемо говорити що цiни мають потенцiал зростання до 5 гривень на лiтр на сьогоднi по бензину та дизелю, i 3,5-4 гривнi — по газу. По газу, можливо, трохи менше, оскiльки падають його продажi через “наступ електричок” (поширення електромобiлiв, — ред). Тому, можливо, газ будуть намагатися пiдкручувати”, — розповiв Льоушкiн.
Ще однiєю причиною, яка матиме вплив на цiни, експерт називає бажання гравцiв ринку пiдвищити свiй прибуток — рiзницю мiж закупiвельними цiнами на паливо та його роздрiбною вартiстю на АЗС.
На думку аналiтика консалтингової компанiї “НафтаРинок” Олександра Сiренка, ринок пального в Українi дуже чутливий до iнформацiйного тиску i змiн у геополiтичному середовищi. Як тiльки з’являється новий ризик, одразу цiнники на АЗС починають зростати. Причиною ж нинiшнього зростання вiн називає ескалацiю конфлiкту на Близькому Сходi, i як наслiдок — загрозу блокування Ормузької протоки — ключового маршруту для транспортування нафти.
Те, що нафта (а з нею й цiни на пальне) може рости в цiнi i далi, припускає й директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко.
“Якщо брати базовий сценарiй, що не буде масованої атаки на судна в Ормузькiй затоцi, конфлiкт буде продовжуватися декiлька тижнiв в середнiй напруженостi, такий, як вiн зараз приблизно є. І тодi цiна може бути на такому рiвнi — 75-80 доларiв плюс-мiнус декiлька вiдсоткiв (за барель)”, — пояснив експерт.
Якщо ж ситуацiя в регiонi загостриться, зокрема, якщо Іран розпочне вiйськову вiдповiдь або заблокує протоку, цiни можуть пiднятися ще вище, певен Омельченко.
А що з бiопаливом?
Мiж тим, Верховна Рада вiдтермiнувала до 1 сiчня 2026 року вступ у дiю штрафiв для АЗС за недотримання частки 5% бiоетанолу до складу бензинiв. 16 червня цю правку термiново ухвалили на засiданнi податкового комiтету. Як розповiла на своїй сторiнцi у соцмережi народна депутатка Нiна Южанiна, першим аргументом для такого рiшення учасники засiдання називали необхiднiсть швидкої замiни втрачених потужностей одного iз НПЗ. Як зазначала Южанiна, цей завод ранiше постачав на ринок у межах 25-33% бензину i до 10% дизелю. Другим аргументом депутати наводили те, що цей обсяг пального можна закупити у Грецiї чи Туреччинi — а звiдти його постачатимуть без частки бiоетанолу.
Сергiй Куюн, в свою чергу, серед причин вiдтермiнування називає те, що Україна увiйшла в сезон пiдвищеного споживання пального, а європейськi виробники бензину — нашi постачальники — задовiльнити цей попит не можуть. Адже для України мають виробляти бензин з вмiстом етанолу 5%, тодi як для себе роблять 10%.
“А по бiо процес буде йти, точно знаю, що дехто розпочав проектування потужностей для змiшування бензину зi спиртом в Українi (наразi бiльшiсть трейдерiв вiддають перевагу iмпорту готової сумiшi). А в цiлому вважаю, що це гарна нагода переходити з наступного року на Е10. Буде легше купляти i будемо бiльше споживати свого продукту. Споживач це нiяк не вiдчує, а стимул економiцi надасть непоганий”, — написав Куюн на своїй сторiнцi у соцмережi.
Також додав, що необхiднi обсяги бензину до кiнця лiта вже законтрактованi, тому дефiциту не буде.
Нагадаємо, iз 1 травня цього року набрала чинностi вимога про обов’язкове додавання до бензину 5% бiоетанолу — “спирту” з рослинної сировини. За словами посадовцiв, впровадження такого пального позитивно вплине на українську екологiю та економiку.