Що бiльше перевищення швидкостi — то важче покарання. У Верховнiй Радi зареєстрували законопроєкт, який запроваджує нову градацiю вiдповiдальностi водiїв залежно вiд того, наскiльки перевищили дозволену швидкiсть. Передбачено шiсть рiвнiв фiнансових стягнень, а в окремих випадках порушникiв можуть на рiк позбавити права керування авто. Скiльки доведеться заплатити “лiтунам” на дорогах, з’ясовував Центр громадського монiторингу та контролю.
Вiд 340 до 3400 гривень
26 травня у Парламентi зареєстрували законопроєкт №13314, який змiнить механiзм вiдповiдальностi за перевищення швидкостi. Вiн запроваджує 6 ступенiв фiнансових стягнень, залежно вiд важкостi порушення:
Перегляньте також:
- Двоє жителів Тернопільщини постануть перед судом за ігнорування заборони на керування автівкою
- У Тернополі водії біля лікарні масово паркуються з порушенням правил
- за перевищення на 10-20 км/год штраф становитиме 340 грн;
- на 21-30 км/год — 680 грн;
- на 31-40 км/год — 1360 грн;
- на 41-60 км/год — 1700 грн;
- на 61-80 км/год — 2720 грн;
- на понад 80 км/год — 3400 грн.
Також, вiдповiдно до законопроєкту, якщо перевищення швидкостi спричинило аварiйну ситуацiю, водiя можуть позбавити права керування авто строком вiд 6 мiсяцiв до 1 року.
Автор законопроєкту — Володимир Крейденко — народний депутат України, заступник голови парламентського комiтету з питань транспорту та iнфраструктури. За його словами, нова градацiя штрафiв допоможе зменшити смертнiсть i травматизм на дорогах i наблизить Україну до стандартiв ЄС.
“Наше завдання — не покарати водiїв, а змусити їх замислитися над безпекою. Безпечна швидкiсть рятує життя. І змiна ставлення до цього починається з чiткого, справедливого та адекватного закону”, — прокоментував iнiцiативу Крейденко.
“Нештрафований порiг” у +20 км/год — є лише у Росiї
Крiм градацiї штрафiв, законопроєкт скасовує “пiльговi” 20 км/год. Натомiсть вiдповiдальнiсть за перевищення швидкостi починається з понад 10 км/год. “Зазначений пiдхiд фактично стимулює водiїв рухатися з перевищенням дозволеної швидкостi руху на 20 км/год. Серед держав-сусiдiв України та держав-членiв ЄС, таке “дозволене” перевищення швидкостi на 20 км/год iснує лише в Росiйськiй Федерацiї”, — йдеться в пояснювальнiй записцi до документа.
Також за iнформацiєю iнiцiаторiв законопроєкту, швидкiсть руху мiж 30 та 70 км/год має вирiшальний вплив на ймовiрнiсть та наслiдки скоєння ДТП, особливо коли йдеться про рух у населених пунктах. “Рiзниця у швидкостi руху мiж 50 км/год та 70 км/год є незначною з точки зору водiя, однак вона є вирiшальним фактором мiж життям i смертю у випадку ДТП. Саме з цих причин в ЄС iснує стандартне обмеження швидкостi 50 км/год в населених пунктах (яке запровадила й Україна у 2019 роцi), а на вулицях, де є змiшаний рух пiшоходiв й велосипедистiв, обмеження швидкостi часто складає 30 км/год або менше. В Українi ж, у сприйняттi українських водiїв, фактичне обмеження швидкостi руху в мiстах i селах складає 70 км/год, адже до цього рiвня штрафнi санкцiї за це порушення вiдсутнi”, — вказано у пояснювальнiй записцi.
Кожна друга смерть на дорозi — внаслiдок надмiрної швидкостi
За даними Нацполiцiї, перевищення швидкостi залишається найнебезпечнiшим порушенням i становить найбiльшу небезпеку для життя та здоров’я людини на дорозi.
У пояснювальнiй записцi зазначається, що лише у 2024 роцi перевищення швидкостi стало причиною смертi 1 770 людей — бiльше половини вiд всiх загиблих у ДТП. Також травмувалися 12 624 людини — 40% усiх випадкiв травмування на дорогах.
А за попереднi 3 роки (з 2022 до 2024) загальна кiлькiсть загиблих в аварiях сягнула 9046 людей. І щонайменше кожна друга смерть на дорозi трапилась внаслiдок надмiрної швидкостi.
Досвiд ЄС
У Європейському Союзi штрафи рiзняться, залежно вiд країни. Однi з найбiльш суворих у Норвегiї. На автострадi мiнiмальний штраф за перевищення швидкостi — 720 євро. Але в населених пунктах, якщо вас спiймають на перевищеннi швидкостi на 20 км/год, штраф може сягати 960 євро. Максимальний штраф, який може отримати людина, становить 1200 євро. Якщо хтось перевищує швидкiсть на 25 км/год у населених пунктах, норвезька влада конфiсковує водiйське посвiдчення на термiн вiд трьох мiсяцiв до трьох рокiв. Якщо швидкiсть перевищує цей порiг (25 км/год), водiй може потрапити до в’язницi.
Крiм того, в країнах ЄС перевищення швидкостi часто карається без “пiльгових” кiлометрiв. Так у Швейцарiї навiть за один “понаднормовий” кiлометр поза населеним пунктом можна отримати штраф у 40 швейцарських франкiв (приблизно 42 євро). За перевищення швидкостi на 6–10 км/год штраф складе 100 швейцарських франкiв, за перевищення на 11–15 км/год — 160 швейцарських франкiв, а за 16–20 км/год — 240 швейцарських франкiв. За аналогiчнi порушення у населеному пунктi доведеться сплатити навiть дорожче.
Також в багатьох країнах штрафи можуть розраховувати, залежно вiд прибутку порушника. Так у 2023 роцi фiнський мультимiльйонер отримав штраф у 121 000 євро за перевищення швидкостi. Андерс Вiклеф, голова правлiння компанiї Wiklöf Holding AB, їхав зi швидкiстю 82 км/год у зонi, де дозволено було 50 км/год. Таким чином перевищив швидкiсть на понад 30 км/год.
А свiтовий рекорд Гiннеса за найбiльший штраф за перевищення швидкостi належить шведському водiєвi, який у 2010 роцi їхав на червоному Ferrari зi швидкiстю 137 км/год у зонi з обмеженням 80 км/год. Вiн отримав штраф у понад 200 тисяч євро.
Майбутнє законопроєкту
Коли в Українi можуть почати дiяти новi штрафи — наразi невiдомо. Законопроєкт має пройти два слухання у Парламентi. В процесi до нього можуть внести чимало змiн або й взагалi — прибрати певнi норми.