Пересування на джипах, ендуро-мотоциклах, квадроциклах, багі наносить значної шкоди довкіллю. Для припинення знищення довкілля у такий спосіб Міндовкілля розробило законопроєкт, який вносить зміни до Закону України «Про природно-заповідний фонд України» та Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Проєкт документа вводить заборону проїзду автомобілів по територіях об’єктів природно-заповідного фонду. Заборона не стосуватиметься доріг загального користування, вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, а також автомобільних доріг на приватних територіях.
Перегляньте також:
- Друге місце в Україні: ТНПУ лідирує за працевлаштуванням
- У Тернополі водій вантажівки наїхав на 47-річну жінку
Це допоможе захистити біорізноманіття від знищення та хімічних забруднень, шумів та вібрацій, які спричиняють автомобілі.
Законопроєкт обговорений та підтриманий представниками громадських організацій таких як «Київський еколого-культурний центр», WWF-Україна, «Жива планета», «Українське товариство охорони птахів», «Екологія-Право-Людина», «Чисто.де», «Українська природоохоронна група» та інших. Попереду – процедура погодження з центральними органами влади.
На початку вересня поліцейські оштрафували 28-річного львів’янина, який був організатором нелегальних джипінг-турів у Карпатах, за розведення вогню в лісі. Джипери самі зняли на відео, як їздили лісами на позашляховиках і палили багаття біля села Вільшани Хустського району, що на Закарпатті, та виклали все у соцмережі. Виявилося, що група туристів проходила екскурсійний тур. Їх маршрут для джипінгу пролягав через Івано-Франківську, Закарпатську та Львівську області.
Львів’янина притягнули до адмінвідповідальності за ст.77 КУпАП (порушення вимог пожежної безпеки в лісах) та оштрафували до 105 грн.
За словами кандидатки біологічних наук, провідної наукової співробітниці Інституту екології Карпат Національної академії наук України Оксани Марискевич, ситуація із джипінгом у Карпатах давно не міняється: гірськими масивами та полонинами надалі їздять джипи, квадроцикли та інші транспортні засоби.
Складними і проблемними залишаються території навколо гір Високий Верх та Зворець у Сколівських Бескидах, де ґрунтові дороги займають все більші площі з огляду на формування досить глибоких ярів. У Славську, Волосянці місцеві мешканці пропонують туристам і відвідувачам численних баз відпочинку підніматися на схили, їздити околицями, долати гірські перешкоди. Не менш складною залишається ситуація в Івано-Франківській та Закарпатській областях.
Контролювати ситуацію, охороняти території від незаконних роз’їздів джипами, квадроциклами гірськими місцевостями з початком повномасштабної війни стало ще проблемніше.
“Якщо говорити про Українські Карпати, то минулого року близько 10-15% працівників охорони національних природних парків та лісової охорони загалом мобілізували до ЗСУ. Приблизно така ж ситуація зараз. Території не мають достатнього рівня охорони та й, зрештою, що може зробити один охоронець, коли квадроциклів чи джипів десятки”, — ділиться думками наукова співробітниця Інституту екології Карпат Національної академії наук України Оксана Марискевич і каже, що виходу з цієї ситуації не бачить.
За її словами, щоб був порядок, треба, аби кожен учасник цього процесу був задіяний, а їх достатньо — мешканці населених пунктів, керівництво територіальних громад, поліція, екоінспекція тощо. Наразі — це нереально.