Цього року етнопарк “Ладомирія” в м. Радивилові на Рівненщині спробує відтворити стародавнє волинське дійство святкування Різдва та Нового року. Вони відкривають Резиденцію Святого Миколая. Гостям допоможуть повернутися в дитинство та поринути у святкову магію.
Етнорезиденція Святого Миколая працюватиме з 7 по 19 грудня включно з 10:00 до 15:00.
Перегляньте також:
- На набережній Тернопільського ставу традиційно відбувся забіг Святих Миколаїв
- У Тернополі відбудеться костюмований забіг Святих Миколаїв
Традиції є одним з чинників, що об’єднують людей в спільноти. Навколишній світ надзвичайно різноманітний. В цьому світі різні спільноти вирізняються своїми звичаями та традиціями.
З іншої сторони, традиції зазнають впливу зовнішніх обставин та сусідніх культур і розвиваються та змінюються, що власне і є життям.
У багатьох культурах святкування нового року також є усталеною традицією з наперед визначеним колом головних персонажів, які також зазнавали неодноразового перевтілення.
Про Діда Мороза
От візьмемо Діда Мороза. Це відомий міфологічний персонаж давньослав’янських племен. Його називали Тріскун, Студенець, Карачун, Зимник, Мороз, Дядо Коледа, Позвізд тощо. Злий повелитель холоду, що виморожував людей, їх посіви та худобу. Селяни вимушені були приносити йому жертву та всіляко задобрювати, щоби він не накоїв лиха.
До речі, такою жертвою могла бути і молода дівчина, яку прив’язували в лісі до дерева та залишали на ніч. Якщо дівчину вранці знаходили замерзлою та ще й вкритою льодом чи снігом, це означало, що Мороз прийняв жертву і зима буде пережита без втрат. За однією із версій, в подальшому ця дівчина перетворилась на загальновідому тепер у нас Снігуроньку. За іншою – Снігуронька це донька Мороза та Весни. А онучкою її вже зробили радянські ідеологи, аби надати образу дитячих рис.
Про Святого Миколая
З появою християнства церква стала засуджувати поклоніння образу Тріскуна, адже вважала це тяжким гріхом та єрессю. На зміну злому образу прийшов добрий − Святий Миколай, якому не треба було приносити пожертви, адже він не нищив людей та їх статки морозами.
Миколай є реальною людиною. Святитель Миколай Чудотворець, архієпископ Мир Лікійських народився наприкінці ІІІ ст. За своє життя звершив багато добрих і богоугодних справ: зцілював і повертав до життя людей, рятував голодуючих і несправедливо засуджених, завжди простягав руку допомоги бідним і нужденним. Тож завдяки своїм вчинкам був прославлений і канонізований Церквою Христовою. Добрий Миколай приносив дітям подарунки, а неслухняним міг принести під подушку різки.
Святий Миколай це символ християнської доби. У часи Реформації, коли засуджувалося шанування святих, святого Миколая замінили новонародженим Ісусом, а подарунки, саме від його імені, дарували на Різдво Христове. З приходом Контрреформації традиція дарувати подарунки від імені Миколая знову відродилася.
Про Санта Клауса
Святий Миколай також став праобразом різдвяного Санта-Клауса. Голландські колоністи, заснувавши в Америці Новий Амстердам (майбутній Нью-Йорк), завезли на континент традицію дарувати дітям від Святого Миколая подарунки. А Святого Миколая голландці називали Сінтаклаас, який потім вже в англійському звучанні став Санта Клаусом. А у 1823 році американський письменник Кларк Мур написав книгу «Ніч перед Різдвом, або візит Святого Миколая», у якій з’являється усім знайомий образ дідуся, який розвозив подарунки у санях, які тягнуть олені. Трохи пізніше відомий американський художник Томас Наст довершив нову легенду. Він «поселив» Санту на Північний полюс та придумав для нього книгу, у яку Санта-Клаус записує добрі та погані вчинки дітей.
Сучасний образ Санта-Клауса у червоному вбранні з білим хутром з’явився у 1930-ті роки в рекламній кампанії напою «Кока-Кола». Маркетологи для збільшення продажу шипучого напою взимку вирішили «прикрасити його цікавим персонажем».
Більшовицька ідеологія небезпідставно бачила в релігії свого конкурента за вплив на людські душі. Тому в Радянському Союзі образ Святого Миколая, що виконував роль дарувальника подарунків для дітей, заборонили. На його зміну прийшов оновлений образ Діда Мороза − доброго персонажа із сивою бородою, що не має стосунку до церкви.
У грудні 1935-го року в газеті «Правда» вийшла стаття другого секретаря КП(б)У Павла Постишева про відзначення Нового року разом з новими символами доби. Уже через кілька днів після друку цієї статті в усіх «червоних куточках» від Камчатки до Збруча стояла ялинка. А у 37-му році Дід Мороз урочисто і на той час помпезно дебютував в Кремлівському палаці. Так була започаткована мода на новорічні масові святкування, на зміну куті прийшов салат олів’є, а замість узвару – «Радянське шампанське».
В сучасному різнобарвному світі традиція доброго чарівника, що роздає новорічні подарунки є практично у кожній країні.
Австралійський Санта Клаус одягнений у шубу до поясу та шорти, а ще він любить серфінг. Зазвичай зустріти Санту можна на пляжі (в цей час в Австралії літо і спека), де він роздає подарунки дітям.
В’єтнамський Дід Мороз це Тао Куен, дух сімейного вогнища у вигляді або дракону або старого. Аби задобрити Тао Куена біля його зображення ставлять багато солодощів.
В Греції та на Кіпрі різдвяного персонажа звуть Василем. Зображують його старим та з білою бородою. Тамтешні жителі вірять, що Василь є невидимим і заходить до будинків дивитись, в якому душевному стані люди зустрічають його і Новий рік, оскільки це не час для зневіри та смутку. Грецькі дітлахи чекають, коли Святий Василь проникне до будинку через камін, тому залишають на ніч біля каміна свої черевики і сподіваються на ранок знайти в них подарунки.
Італійського Діда Мороза звати Баббо Натале. Для нього біля каміну, через димар якого він потрапляє до будинку, залишають стаканчик молока. А подарунки він залишає у червоних шкарпетках, підвішених на комині.
В доповнення до усім відомого образу Санти, у Сполучених Штатах Америки поліція щороку показово ловить Грінча, який хоче вкрасти Різдво.
В Угорщині Різдво має назву Корачонь, а подарунки приносить Їзушка, Божий Син.
У Фінляндії проживає усім відомий Йоулупуккі, що з фінської перекладається як «різдвяний козел».
Ім’я французького персонажа – Пер Ноель – перкладається як Батько Різдва. Пер Ноель схожий на Санту, але замість оленів він пересувається на віслюку. У Новий рік спускається по димарю в будинок, де перед комином у вітальні діти залишають сабо, порожні дерев’яні черевики, і чемно йдуть спати.
Японський новорічний персонаж Сегацу-сан. Його ім’я означає перший місяць нового року – січень. Він одягнений в яскраве блакитне кімоно. Тиждень до нового, який японці називають «золотим тижнем» він ходить Японією та заглядає в кожен дім. Але подарунків не дарує. Подарунки дітям дарують батьки.
Одним словом, святкування різдвяно-новорічних свят це дуже різноманітна традиція. Головне – це магія в яку ми віримо з дитинства.
Про резиденцію Святого Миколая в Ладомирії
У святковій програмі в резиденції гостей буде очікувати:
- гра-подорож дивовижною Резиденцією з неповторним авторським декором та костюмованими помічниками Святого Миколая;
- цікаві майстер-класи, вікторини;
- спілкування в Етнорезиденції з Святим Миколаєм;
- подарунки від Святого Миколая
- фотосесія з Чудотворцем та його помічниками;
- запашний та цілющий ладомирський чай;
- фото на згадку біля святкових локацій Ладомирії;
Увага! Попередній запис – обов’язковий!
Телефони для запису і довідок:
099 36 46 514 (Наталія) або 063 95 09 819 (Мар‘яна).
Адреса: Рівненська обл. місто Радивилів, вул. Шкільна, 1.
Фото від етнопарку “Ладомирія”. Фейсбук-сторінка та офіційна сторінка етнопарку.