На моє переконання, більшої ефективності досягають саме компанії із власною системою цінностей. І ось чому.
Як зміниться бізнес з часом? Розвиток штучного інтелекту, технологій та суспільства – тема для безлічі дискусій та прогнозів. Але, одна справа – передбачати, а інша – формувати це майбутнє. Його розбудова пов’язана з інноваційним мисленням та побудовою бізнесу на основі цінностей.
Перегляньте також:
- Друге місце в Україні: ТНПУ лідирує за працевлаштуванням
- У Тернополі водій вантажівки наїхав на 47-річну жінку
Бізнес-середовище мінливе і динамічне. Щосекунди відбувається зміна потреб і смаків споживачів, зростання та зниження попиту. Амбітних проєктів безліч, конкуренція — неймовірна. Тому головне в даному випадку — дуже чітко розуміти інтереси та потреби цільової аудиторії. Встигати не тільки знаходити цікаві пропозиції, але і вчасно трансформуватися.
На моє переконання, більшої ефективності досягають саме компанії із власною системою цінностей. Цю концепцію підтримує Філіп Котлер, якого у журналі «Financial Time» назвали «людиною, що вивела маркетинг з периферії». Маркетингова модель Філіпа виділяє декілька стратегій розвитку підприємств.
Діяльність компаній, що направлена на максимальне накопичення продукту — це маркетинг 1.0. Такий тип був притаманний економіці в промислову еру, коли центральна роль відводилась продукту. З часом вибір став більший і покупці змогли вибирати альтернативні варіанти.
Маркетинг, який направлявся на споживача та задоволення його матеріальних потреб — названо 2.0.
Маркетинг 3.0 фокусується на людській душі. Дотримуючись його, компанії задовольняють ціннісні потреби людини. Вони орієнтуються на бажання споживача зробити простір навколо кращим. Вирішення соціальних та екологічних проблем стає таким же важливим для компаній, як і продаж продукту.
Наступний етап розвитку — маркетинг 4.0, перехід до діджиталу.
5.0 — це соціальна відповідальність компаній, коли вони інвестують у культуру, науку, охорону навколишнього середовища.
Сьогодні активно розвивається маркетинг 3.0 — 5.0. Це перехід від простого виробництва продукту до задоволення моральних потреб та правил покупця. Так компанії розглядають споживача не як істоту, що просто заповнює простір речами комфорту. Фокус зміщується на цінності людини, її бажання покращити світ.
Цінність для споживача характеризують п’ять основних складових пропозиції компанії:
— фізичні властивості продукту;
— сервісне обслуговування;
— інформаційні характеристики (імідж, популярність, бренд);
— ціна пропозиції та умови оплати (фінансові характеристики);
— технологія споживання продукту, що переростає в культуру споживання;
— соціальна відповідальність компанії.
Що потрібно для того, щоб створити бізнес, заснований на цінностях та ціннісний продукт/послугу
Цінності мають стати базисом корпоративної культури компанії. Підхід компаній із власним баченням світу виводить бізнес з рівня простої комерції. Споживачі можуть вибирати з альтернативних варіантів економічно обґрунтований, якісний предмет/послугу. Речі стають можливістю виробника донести своє бачення світу. А клієнт — вибрати ту компанію, цінності якої йому підходять. Як з косметикою, що не тестувалась на тваринах: одним це важливо, іншим — ні.
Світ знає багато історій стабільних компаній, які роками дотримуються одних і тих же цінностей. У структурах із сильною корпоративною культурою вони стають «стрижневими правилами гри», які допомагають вистояти у роки кризи. Такі компанії, як Apple (під керівництвом Стіва Джобса), Intel, Microsoft, Southwest Airlines чітко слідували своїм ключовим принципам, не відступаючи. Вони мали власні правила гри, у які вірили. Без них компаніям у скрутні часи не вистачить сили продовжити справу.
Згадаю кейс «IKEA». З моменту створення компанії в 1952 р. змінилися матеріали, механізми та кріплення. Але місія залишилась. Вже 67 років IKEA розуміє, чому людям важливий комфорт. Компанія трансформується за зміни сприйняття «комфортної зони». Це і робить її успіх довгостроковим та виділяє поміж інших фірм. Чи інший приклад — компанія рекомендаційного бізнесу «Amway», яка дотримується основ маркетингу 3.0 ще від початку діяльності. У 1959 р. Річ ДеВос та Джей Ван Андел заснували фірму, в основу якої поклали своє бачення світу. Правильні цінності компанії не змінились з того часу: Свобода, Сім’я, Надія та Нагорода. Ці цінності інтегровані як в процес розробки товарів, так і в бізнес-процеси між партнерами та цільової аудиторії. Це дозволяє компанії стабільно розвиватися та досягти доходу у $8,8 млрд у 2018 році.
Отже, ось для чого інтегрувати цінності у корпоративну культуру компанії:
— вони підвищують привабливість компанії у цільової аудиторії, яку частково визначає своїми цінностями виробник;
— для побудови системи управління, що не вимагає зайвої регламентації та постійного контролю;
— для створення культури, за якої співробітники починають «мислити» і керуватися в ухваленні рішень цінностями компанії.
А як наповнити бізнес цінностями?
Підприємець самостійно має зрозуміти, яку проблему він буде вирішувати продуктом/послугою. Знання, навіщо його робота потрібна людям, буде підживлювати діяльність. Варто вести бізнес у соціально-відповідальному ключі та поважати закон. Потрібно піклуватись про навколишнє середовище і допомагати громадам, у яких працюєте.
Основні цінності, які будуть потрібні у бізнесі: орієнтація на потреби споживача, чесність і відкритість до себе та покупців, гарантії безпеки та якості. Зі свого досвіду скажу, що такі соціальні проекти, як «Життя в стилі ЕСО», направлений на збереження довкілля, бізнес-курс для молоді «MESH» чи проекти в рамках культурної дипломаті «Під Зорею Пінзеля» та музей етнографії «Спадок» надихають нас з дружиною створювати цінності в середині нашого бізнесу та суспільстві довкола нас.