Життя у своїй головній суті дуже просте. Здебільшого люди самі його ускладнюють, наражаючись на неприємності, які могли б не відбутися. Це ж просто: якщо хочеш повернутися до своєї родини живим і здоровим після роботи – подбай про це. Адже береженого, як відомо, і Бог береже. Якщо хочеш безпечно їздити – дотримуйся правил. Невмілий водій доти в безпеці, доки йому не трапиться назустріч інший невмілий водій. Або ж якийсь лихач, який вважає, що коли купив права, то купив і дорогу…
Часто важко зрозуміти, що змушує людей так ризикувати. У ДТП калічаться і гинуть не від небезпечного виробничого фактору, а від байдужості до власного життя і безпеки тих, хто поруч.
Перегляньте також:
У літературі наводять дані американського дослідження, де описуються результати вивчення психологами умов життя і діяльності водіїв у період безпосередньо перед виникненням у них аварій. Його автори констатували, що в 11 випадках з 18 аварій передував психологічний конфлікт і емоційний стрес. Вони також виділили низку конкретних проявів, властивих людині перед нещасним випадком, коли досвідчений робітник робить помилки, яких не допускає навіть новачок.
– У таких працівників втрачається інстинкт самозбереження, – розповідає заступник начальника управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області Григорій Радзіх, – і людина нехтує правилами безпеки, засобами захисту.
– Виявляється, той, хто занадто і тривалий час впевнений у власній безпеці, стає беззахисний? – запитуємо в Григорія Мирославовича.
– Яскравий приклад цього – більшість випадків ДТП, коли водії переконані, що встигнуть обігнати, звернути, зупинитись чи проскочити, бо вже багато років за кермом. Лише цього року трапилось п’ять нещасних випадків на дорогах області під час виконання службових обов’язків.
Зафіксовані й групові резонансні випадки. Днями на перехресті трас біля села Тютьків Теребовлянського району в ДТП потерпіло четверо осіб. Двома автомобілями вранці відбули у відрядження працівники Бережанського РайСТ та ПрАТ «Тернопільський молокозавод». Обидва кермувальники – зі стажем. А чому не змогли два автомобілі розминутися на перехресті – виявить розслідування комісії за участю страхового експерта з охорони праці Бережанського відділення УВД ФССУ в Тернопільській області. Але вже четверо людей отримали різної важкості травми і, якщо ці випадки визнають пов’язаними з виробництвом, – люди отримають виплати від Фонду та компенсацію вартості медичних засобів.
– Ще страшніше, коли в такі небезпечні пригоди потрапляють перевізники як міського, так і міжміського транспорту. Сама не раз була свідком, коли водії маршрутних автобусів, наче Юлії Цезарі, умудряються одночасно сім робіт виконувати: і говорити по телефону, і курити, і розраховуватись, видаючи квитки пасажирам, і кермувати в потоці транспорту. При такій завантаженості як бути уважним та пам’ятати про безпеку не лише власну, а й пасажирів?
– Саме так. Людина за кермом – джерело підвищеної небезпеки. Перевтома, стреси, тривале перебування за кермом – це фактори, які породжують відповідну ланцюгову реакцію, що може призвести до непоправного. Це мають пам’ятати і керівники підприємств, уважно ставлячись до фізичного та морального стану працівників перед виїздом на маршрут. Особливо – передрейсового огляду, який, чого гріха таїти, відбувається часто лише на папері…
Так, кожен випадок – це трагедія. Трагедія, в якій можеш бути винним не ти, але постраждати. Ще розслідується нещасний випадок, який стався у цьому місяці на трасі біля с. Дибще Козівського району. Водій автобуса за маршрутом Бережани-Тернопіль побачив автомобіль, який рухався назустріч його смугою, вивернув кермо і загальмував, але зіткнення уникнути не вдалося. Чоловік отримав травму коліна, а пасажири, на щастя, не постраждали.
– При відповідному висновку комісії з розслідування Фонд соціального страхування України йому теж фінансово допоможе?
– Звісно, і не лише профінансує виплати, а й лікування та реабілітацію. Нещодавно у смертельному випадку на автодорозі Київ-Чоп загинув 22-річний працівник ТОВ «Техно-Буд-Центр». Родина потерпілого згідно із законодавством отримає одноразову допомогу в разі смерті потерпілого, але які гроші компенсують втрату рідної людини? Навіть року не працював молодий чоловік дорожнім робітником та втратив життя через чужу безвідповідальність. Під час виконання дорожніх робіт був збитий стороннім легковим автомобілем.
– Це просто жахливо… А скільки цього року загалом сталося смертей на робочому місці?
– Маємо 5 смертельних випадків, пов’язаних із виробництвом у різних галузях. Зафіксовано 49 нещасних випадків, які трапились під час виконання службових обов’язків, та один випадок професійного захворювання, які ми також обліковуємо. Кожне розслідування нещасних випадків та професійних захворювань відбувається за участю страхових експертів з охорони праці відділень УВД ФССУ в Тернопільській області. І лідирують саме соціально-культурна сфера, комунальна, будівельна галузі виробництва та дорожньо-транспортні пригоди, яких за останній місяць побільшало. Як уникнути травматизму в професійній діяльності, як прогнозувати його, передбачити та запобігти? Ці питання ставить собі кожен сучасний керівник, який вболіває не лише за ріст прибутків, а й турбується про людей, які їх створюють.
Варто зауважити, що відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області за І півріччя 2019 року виплатили 24,8 млн гривень допомог потерпілим на виробництві та їх сім’ям, а це на 11,3 відсотка більше, аніж за відповідний період минулого року.
На жаль, кількість нещасних випадків на виробництві зростає, як і видатки держави на компенсації. Нагадаю, загалом упродовж першого півріччя 2019 року Фонд соціального страхування України профінансував 4,2 млрд гривень страхових виплат потерпілим внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, а також членам їх сімей. Виплати отримали 206,1 тис. осіб. Не варто поповнювати собою цю статистику.
Година горя довша, як рік радощів. І обережність, з якою варто на роботі не розлучатися, може вберегти не одне життя. Людям не подобається дисципліна, контроль, заважають засоби індивідуального захисту. Але в результаті вони жадають захисту і безпеки свого життя та здоров’я, які найбільше залежать від них самих.
Зоряна Замкова