Перші сто днів на посаді. Інтерв’ю з ректором Київської Академії Мистецтв професором, народною артисткою України Ольгою Бенч з Бережан, – пише Терен.
Перші 100 днів роботи – строк, за який новопризначене керівництво на різних рівнях традиційно звітує про свої перші досягнення. З моменту призначення нового ректора нашої Академії минуло трохи більше 100 днів, і з цієї нагоди представники батьківської громади поспілкувалися з Ольгою Григорівною Бенч про зміни, які відбуваються, про плани та про перспективи, пишуть у Facebook.
Перегляньте також:
- Культурна еліта України підтримала Тернопільський мистецький коледж імені Соломії Крушельницької
- YAKTAK виступить у Тернополі з додатковим концертом
– Ольго Григорівно, прихід нового керівника завжди є стресом для будь-якого колективу. Зміна керівництва вперше за майже 25 років та стрімкий розвиток подій після вашого приходу сколихнули усіх – і студентів, і батьків, і співробітників. Які пріоритети Ви виділили для себе на початку роботи в Академії? Чому?
– Після вивчення документів та ситуації в навчальній, фінансовій та господарській сферах Академії беззаперечною першочерговою задачею для нас стало приведення всіх аспектів діяльності закладу до норм чинного законодавства. Це необхідно було зробити, щоб студенти змогли отримувати підтвердження своєї мистецької освіти за державним зразком, щоб стаж та оплата праці викладачам стали нараховуватися за усіма правилами, щоб Академія почала отримувати належне фінансування як заклад вищої освіти (а не середньої чи середньо-спеціальної), щоб сплата за навчання була спрямована на розвиток, а не підтримку життєдіяльності.
– Що вже вдалося реалізувати?
– З 1 січня 2019 року ми долучилися до нових програм бюджетного фінансування за кодами 1130 (вищі навчальні заклади) та 1080 (мистецькі школи та школи-інтернати) . Для Академії це означає наявність усіх законних підстав для видачі дипломів про вищу освіту, можливість законно оплачувати працю викладачів фахових дисциплін з державного (комунального) бюджету та мати в штаті вихователів, які працюють з дітьми в другій половині дня. (До цього моменту зарплата викладачам фахових дисциплін не могла виплачуватися з загального бюджету, а тільки зі спецфонду, який формувався за рахунок щомісячної оплати за навчання, що унеможливлювало спрямування коштів на розвиток мистецької освіти студентів). Це також відкриває нам можливості для залучення найкращих кадрів професорського рівня.
За рішенням Київської міської ради від 6 грудня 2018 року Київська дитяча Академія мистецтв була перейменована на Київську Академію мистецтв (надалі КАМ). Це було зроблено для посилення сприйняття Академії як закладу вищої освіти, а також для полегшення подальшої нострифікації наших дипломів (процедура визнання іноземних документів про освіту). Тепер ми маємо затвердити Статут Академії – він у нас розроблений та погоджений уже у 8 із 13 підрозділів КМДА – та зареєструвати зміни найменування. У зв’язку з цим у нас попереду тривала та копітка робота із приведення в порядок усієї документації Академії.
– У зв’язку з цими змінами, як тепер виглядатиме структура Академії? І де місце середній та середньо-спеціальній освіті?
– КАМ складатиметься з трьох сходинок із наскрізною фаховою освітою. Перша – це спеціалізована мистецька школа (інтернат), де дітям з 1 по 9 /11 курси (класи) викладатимуться загальноосвітні предмети та профільні за обраним фахом. Після закінчення 11 класів студенти будуть отримувати документ державного зразка про отримання повної середньої освіти в спеціалізованій школі мистецького спрямування. Друга – це Вищий мистецький коледж (далі ВМК). Вступ до нього відбуватиметься на конкурсній основі після 9 курсу (класу), випускники нашої школи матимуть певні привілеї. Після закінчення коледжу наші студенти здобудуть професію, підтверджену дипломом молодшого спеціаліста за фахом. Структурний підрозділ, в складі якого об’єднуються школа та коледж, називатиметься Київська дитяча Академія мистецтв імені М. І. Чембержі. Третя сходинка – це вища школа.
– Як буде реалізовуватися ідея наскрізної фахової освіти?
– Приведення роботи Академії до вимог чинного законодавства торкається і організації фахової освіти. Згідно з Законом України “Про вищу освіту” факультетом може бути “структурний підрозділ вищого навчального закладу, що об’єднує не менш як три кафедри та/або лабораторії…” (ст. 33 п.4). У свою чергу “кафедра – це базовий структурний підрозділ закладу вищої освіти державної (комунальної) форми власності …, що провадить освітню, методичну та/або наукову діяльність за певною спеціальністю (спеціалізацією) чи міжгалузевою групою спеціальностей, до складу якого входить не менше п’яти науково-педагогічних працівників, для яких кафедра є основним місцем роботи, і не менш як три з них мають науковий ступінь або вчене (почесне) звання” (ст. 33 п.5).
В рамках виконання цих вимог фахова освіта в КАМ та її структурних підрозділах надаватиметься на чотирьох кафедрах (сценічного, образотворчого, музичного мистецтва та гуманітарних дисциплін) в складі мистецького факультету.
За принципом наскрізної освіти дитину з першого курсу протягом усього періоду навчання вестиме певний професор, який гарантуватиме високий рівень його фахової освіти за своєю школою.
– До речі, чи торкнуться зміни кадрового складу Академії?
– В Академії працює багато висококваліфікованих та відданих своїй роботі фахівців. Ми вже докладаємо й надалі докладатимемо значних зусиль для утримання кращих викладачів, посилення викладацького складу та забезпечення його гідною оплатою праці згідно з усіма нормами чинного законодавства.
Але дійсно, структурні зміни потребують певної реорганізації штату працівників.
З 1 лютого 2019 року до роботи приступили: новий проректор Академії – Сюта Богдан Омелянович, професор, доктор мистецтвознавства та директорка Київської дитячої Академії мистецтв – Лідія Петрівна Макаренко, кандидат мистецтвознавства, доцент.
Найближчим часом буде оголошено відкритий конкурс на посади декана мистецького факультету та завідувачів кафедр. Вимоги щодо кандидатів на ці посади чітко визначені Законом України “Про вищу освіту”, зокрема “керівник факультету (навчально-наукового інституту) повинен мати науковий ступінь та/або вчене (почесне) звання відповідно до профілю факультету (навчально-наукового інституту)” (ст. 35 п. 2); “Керівництво кафедрою здійснює завідувач (начальник) кафедри, який не може перебувати на посаді більш як два строки. Керівник кафедри повинен мати науковий ступінь та/або вчене (почесне) звання відповідно до профілю кафедри” (ст. 35 п. 6).
На виконання нормативно – правових вимог скасовано попередні посади, які не відповідали Державному класифікатору професій (ДК 003:2010), а саме: проректора-директора-розпорядника, першого проректора-директора ВМК, проректора-декана музичного факультету, а також деканів факультетів, у тому числі факультету підготовки абітурієнтів (цей підрозділ, як і мало бути, називатиметься відділом організації платних послуг).
– За вашими прогнозами, хто з сьогоднішніх студентів зможе отримати документи державного зразка в рамках нових структурних підрозділів?
– Зараз триває процес отримання ліцензії для ВМК. Нам також ще необхідно сформувати його штат і матеріально-технічну базу. Виходячи з цього, я думаю, що ми можемо говорити про початок навчання в коледжі як структурному підрозділі КАМ з 1 вересня 2020 року. Отже, сьогоднішні студенти 7-8 курсів братимуть участь у першій вступній кампанії. Як я говорила, наші студенти матимуть привілеї при вступі.
– А щодо документів про освіту для сьогоднішніх студентів 9-11 курсів?
– Ми працюємо над тим, щоб ці студенти отримали атестат державного зразка із офіційно внесеними в нього фаховими предметами.
У зв’язку із такими змінами у структурі, чи змінюватимуться навчальні програми? Планується їх скорочення або розширення?
Для того щоб відповісти на це питання, потрібно провести ретельний аналіз програм, за якими сьогодні навчаються діти в Академії. До цього етапу ми ще не дійшли. Можу запевнити в одному, при аналізі програм ми приділятимемо значну увагу комфорту навчального процесу, якості його результатів, дотриманню санітарних норм ( до прикладу, діти не можуть мати 10-12 годин уроків поспіль), тощо. Для цієї роботи будуть залучені найкращі кадри Академії та, можливо, зовнішні фахівці.
Наша задача – не просто привести структуру Академії до чинних нормативів, але й, водночас, максимально розширити можливості дітей та студентів щодо отримання якісної освіти.
Дякуємо за щиру розмову. Сподіваємося, що такий формат спілкування батьківської громади з адміністрацією нашої Академії стане традиційним. До нової зустрічі!