У Тернополі цього тижня влаштували своєрідну транспортну революцію. Місто повстало про підвищення цін на проїзд у маршрутках. Їхні власники мовчати не стали і оголосили страйк назустріч. Але все повернулося так несподівано, що напружилися тепер навіть мери інших міст-мільйонників, ідеться у сюжеті ТСН.
220-тисячне місто вважається найбіднішим в Україні. Середня зарплата дорівнює 7061 гривні. При цьому діє найдорожчий у громадському транспорті проїзд по країні.
Перегляньте також:
- Підприємці з Тернопільщини підозрюються у переправі чоловіків закордон
- Друге місце в Україні: ТНПУ лідирує за працевлаштуванням
Усе почалося 1 листопада, коли виконавчий комітет міської ради затвердив нові тарифи для оплати проїзду готівкою: квиток у тролейбусі з 4 гривень виріс до 8, маршрутка із 5 підвищилась до 9 гривень. Ціни Тернополя у готівковому розрахунку перевершили столицю при тому, що середня зарплата киянина більша на шість тисяч гривень, а відстань на маршруті довша в рази, бо обласний центр можна від краю до краю пройти за дві-три години пішки. “Першоджерелом є подорожчання енергоносіїв. Після цього потягнуло і подорожчання запасних частин, інфляція, яка тягне за собою рівень заробітної плати. У результаті перевізники протягом майже року подають постійно свої розрахунки щодо зміни тарифу… І було затверджено нові тарифи”, – повідомив Ігор Мединський, керівник транспортного управління Тернопільської міської ради.
Від рішення мерії усе місто спершу отетеріло, але потім змусило отетеріти уже владу масовими протестами. Тернопіль буквально вибухнув. Містяни назвали це транспортною революцією. По-перше, дружньо стали ходити пішки, лишивши автобуси і, частково, навіть тролейбуси майже порожніми. По-друге, ще дружніше навідалися під мерію. У хід пішли не лише слова, а сила та сльозогінний газ.
У влади аргументи стосовно піднятого тарифу закінчилися. Мерія миттєво повернула старі ціни на громадський транспорт. Втім, свої зуби показали перевізники, коли жодна маршрутка не виїхала на вулиці Тернополя. Водії кажуть: це – не помста, а просто у них, мовляв, і без того порожні гаманці.
По суті у місті почався транспортний колапс, але тернополяни не просто не розгубилися, а дали здачі.
Тарас – один із тих сотень автомобілістів, хто з початку транспортної революції у Тернополі почав дорогою на роботу чи додому підвозити попутників без оплати. “За два дні група вже складає близько 4 тисяч учасників. Одні пишуть звідки і куди підвезуть. Інші просять підвезти”, – розповів чоловік.
Наступний крок містян – ігнорування маршруток. Власники бусів це явно помітили.
Андрій Намака, який ображений на своїх клієнтів – один з основних власників маршруток міста. Він їх випустив на дороги Тернополя під чесне слово мерії, що ті незабаром таки піднімуть тарифи для проїзду. У нього в гаражі працює понад 20 маршруток. Якщо мерія не піднімеж тарифи, свій транспорт поверне назад у гаражі.
Під час сесії депутат міської ради Тернополя Назар Зелінка заявив: “Включені витрати на 197 маршруток, а їздить реально 140-145. Тобто витрати вже менші, ніж були оприлюднені на сайті міської ради”.
Ігор Григорович Мединський – начальник управління транспорту міста. Активісти його називають “адвокатом” маршрутчиків. Однак, за словами чиновника, він бореться за інвесторів у розвиток міста. “Є дуже погана тенденція в наші державі… Знаєте, чи то інерція того соціалізму, комунізму, чи що… Це – інвестори, які хочуть покращення”, – вважає чиновник.
Він вважає, що ідеальною ціною для перевізників є одне євро або 32 гривні за квиток. Це буцімто розвиватиме транспорт Тернополя. “Пробачте, винна влади, яка стримувала тариф, яка не компенсувала втрати за пільгові перевезення. Це наслідки в кінцевому результаті. Якщо йдемо до всього комунального, то повертаємося до соціалізму, комунізму”, – додав Мединський.
Та підлеглий мера, схоже, не знає про транспортну політику самого мера. “В Тернополі має і буде функціонувати єдина комунальна транспортна компанія. Для цього нам треба придбати від 90 до 100 автобусів… В цьому році ми цю роботу вже започаткували. Один автобус вже заїхав”, – сказав Сергій Надал, міський голова Тернополя.
“Вони постійно манупулюють цифрами. Крутять ними – як циган сонцем. Спочатку подають одні цифри – потім їх спростовують. Якщо, наприклад, називалася цифра у 20 мільйонів перевезень маршрутками в рік, то наступний день почали озвучувати 25 мільйонів. А коли ми підняли дані, то виявилося, що за 10 місяців тільки маршрутками перевезли 37 мільйонів. Прогнозовано до кінця року буде перевезено близько 45 мільйонів. Це цифри більше, ніж вдвічі занижені спеціально. Щоб показати, що витрати на утримання транспорту є високими”, – переконаний Олег Синовець, активіст.
За його словами, за підрахунками міськради рентабельний тариф для проїзду у маршрутці – 8 гривень 82 копійки. Але активісти обрахували реальну вартість. І вийшло – не вище 5 гривень 22 копійок… Мер на це відповідає так: “На їхню думку, тариф необґрунтований. І вони вважають, що він має бути менший. Ну, зробили собі якісь політичні дивіденди. Але за це пострадали всі мешканці!”, – стверджує мер.
Та, схоже, мешканці не стільки постраждали, скільки згуртувалися. Цього тижня чиновники дещо відступили. Замість 8 гривень готівкою за тролейбус буде 5, замість 9 гривень у маршрутках буде 6. Утім, містяни збираються на черговий протест, бо влада зхитрила і з 20 грудня ціни знову підвищать.
Тим часом, на ситуацію в Тернополі поглядають уже з Херсона і Черкас. Там цього тижня страйкували місцеві маршрутники. Та, здається, вони ще просто не знають, що ж стається, коли згуртованого клієнта по-серйозному розгнівати.
Андрій Орляк