Тема ремонту доріг одна з найбільш улюблених в усіх українських політиків. Щоб отримати дещицю народної підтримки, вони від виборів до виборів повторюють: в Україні автошляхи найгірші, але щойно ви нас оберете – усе покращимо. Тернопільські кандидати у владу – не виняток. За допомогою підконтрольних ЗМІ вони маніпулюють людьми, перекручуючи інформацію. Як саме нам брешуть про дороги, спробуємо розібратися на двох прикладах.
«Тернопільщина провалила дорожні роботи в 2018 році» – із таким заголовком на цьому тижні вийшли публікації у кількох тернопільських інтернет-виданнях. Приводом для такого яскравого висловлювання став черговий звіт про використання областями коштів з Дорожнього фонду (інфографіка). Як видно зі звіту, у Тернопільської області показник 54%.
Перегляньте також:
- У Тернополі водій вантажівки наїхав на 47-річну жінку
- Культурна еліта України підтримала Тернопільський мистецький коледж імені Соломії Крушельницької
Втім, попри гучний заголовок, так званої «зради» у дорожній сфері Тернопільщини немає. І на це є кілька причин.
1. Міністерство інфраструктури України зробило інфографіку про освоєння коштів на ремонт автошляхів МІСЦЕВОГО значення.
2018 рік став роком реформи управління дорогами. Дороги місцевого значення 1 січня передали на баланс місцевій владі. На Тернопільщині ситуація склалася наступним чином: на балансі Служби автомобільних доріг у Тернопільській області залишились автошляхи державного значення (міжнародні, національні, регіональні та територіальні), загальною протяжністю майже 1500 км. На баланс Тернопільської обласної державної адміністрації передали 3519 км доріг місцевого значення (обласні та районні).
Оскільки це перший рік, коли місцеві дороги лягли на плечі ОДА, процес їхнього ремонту не одразу запустився «як по маслу». На виконання нових обов’язків довелося витратити більше часу, ніж сподівалося. Тим не менш, завдяки роботі Дорожнього фонду оновити покриття запланували на 67 ділянках. Таких масштабних ремонтів на місцевих дорогах Тернопільщини не було років 30.
2. На ДЕРЖАВНИХ дорогах Тернопільщини виконали 100% запланованих робіт.
На магістралях області в 2018 році оновили 98 кілометрів покриття. Це рекордний показник для регіону за багато років. У Службі автомобільних доріг області звітують, що провели поточний середній ремонт усієї протяжності траси Тернопіль-Підволочиськ та обходу Тернополя, частин доріг Тернопіль-Кременець, Тернопіль-Львів та шматка у місті Бережани.
Як бачимо, фраза «Тернопільщина провалила дорожні роботи в 2018 році» – відверте перекручування інформації, заголовок, котрий покликаний звернути на себе увагу, а не донести людям правду.
Приклад другий. Місцевий телеканал знімає сюжет «Дорожники області обурені: їм місяцями не виплачують зарплату». У аудиторії одразу складається враження, що в галузі – криза. Та таке узагальнення журналістів немає нічого спільного з правдою. Розібратися нам допоможуть прості запитання.
Що сталося?
Наприкінці жовтня трасу Тернопіль-Підволочиськ біля летовища перекрили. На пікет вийшли кілька десятків працівників Тернопільського облавтодору. Людям заборгували заробітну плату і вони вирішили привернути увагу громадськості до своєї проблеми, перекриваючи дорогу.
Хто причетний?
Пікетували працівники облавтодору та деяких райавтодорів. Ця структура державним підрядником. Облавтодор є незалежною ні від обласної адміністрації, ні від Служби доріг організацією. Він, нагадаємо, отримує роботу, беручи участь у тендерах на ремонт державних, місцевих чи комунальних доріг .
Чому виникла ситуація?
Тернопільський облавтодор вже кілька місяців не платить своїм працівникам заробітну плату з кількох причин. По-перше, чимало заробленого організацією йде на погашення різноманітних кредитів. По-друге, через застарілу техніку облавтодор не ремонтує великих об’єктів, бо не може гідно конкурувати з приватними підрядниками. По-третє, величезна бюрократична система Тернопільського облавтодору поглинає купу грошей. Невеликі прибутки організації доводиться ділити між величезним штатом.
Тепер ситуація, що виникла, вже не вдається такою «зрадою». В умовах вільного ринку усі підприємства мають вибір: реформуватися або зникнути. У 2018 році працювати за радянським принципом – це шлях в нікуди. І Тернопільський облавтодор страждає лише через те, що не розвивається.
Натомість загальна ситуація у дорожній галузі Тернопільщини – більш ніж позитивна. Місцеві та державні автошляхи оновлюються щодня.
Сподіваємося, що цей невеликий аналіз допоможе майбутнім тернопільським виборцям не попастися «на гачок» брехні політиків, спраглих до влади.