З 27 вересня в Україні набули чинності нові правила паркування автомобілів, а також посилені штрафні санкції для порушників. Відповідні зміни в законодавство були ухвалені парламентаріями ще в грудні минулого року, і в теорії за 9 місяців місцева влада, правоохоронці та автомобілісти мали підготуватися до змін, однак експерти запевняють, що цього не сталося. Чи зможуть нові правила навести реальний лад на вулицях міст, розбирався “Апостроф“.
Що зміниться
Перегляньте також:
- У Тернополі водій вантажівки наїхав на 47-річну жінку
- Культурна еліта України підтримала Тернопільський мистецький коледж імені Соломії Крушельницької
Головною зміною з набуттям чинності закону стане фото- або відеофіксація порушень. “Дати, часу (моменту), місця розташування транспортного засобу стосовно нерухомих об’єктів і/або географічних координат, інших ознак складу адміністративного правопорушення. При здійсненні фотозйомки обов’язковою є наявність не менше двох зображень транспортного засобу, отриманих з різних або протилежних ракурсів”, – наголошується в тексті закону.
Знімати порушників на фото і відео будуть або інспектори з парковок (їх визначать місцева влада), або поліцейські. До речі, для встановлення адміністративного порушення та накладання штрафу водієві тепер зовсім не обов’язково перебувати за кермом авто або взагалі контактувати з поліцейським або паркувальним інспектором.
Крім того, паркувальні інспектори отримали повне право евакуювати транспортні засоби на штрафмайданчик. Для того щоб авто забрали, поки водій вибіг, наприклад, за ранковою кавою, його треба кинути на проїжджій частині мінімум у другому ряду або припаркуватися на залізничному переїзді, трамвайних коліях, мості, шляхопроводі або в тунелі, на пішохідному переході або на відстані менш ніж 10 метрів від переходу, зупинці громадського транспорту, перехресті, велодоріжці. Заберуть авто і в тому разі, якщо інспектор визначить, що транспортний засіб заважає роботі комунальників, наприклад, снігоприбиральним машинам, або створює перешкоду для руху пішоходів. Усі подібні порушення обов’язково повинні бути зафіксовані на фото або відео.
Шукати свого залізного коня потрібно буде на штрафмайданчику (інспектори зобов’язані повідомляти в Нацполіцію про кожен випадок евакуації авто).
Окремо варто зупинитися на штрафних санкціях. Наприклад, якщо водій залишив своє авто на платній парковці, але не оплатив час простою (більше 10 хвилин), його чекає штраф у 20-кратному розмірі від вартості однієї години паркування. А якщо водій примудрився поставити свою “ластівку” на місце для людей з інвалідністю, хоча не мав на це права, його чекає штраф в 30-кратному розмірі від вартості однієї години паркування. Штрафну квитанцію можуть залишити на лобовому склі автомобіля, але оплатити можна тільки 50% від суми штрафу, якщо встигнути протягом 10 банківських днів. Порішати з інспектором на місці буде складно, адже, згідно із законом, він не має права приймати готівку від порушників. За повернення автомобіля зі штрафмайданчика також доведеться заплатити: штраф за саме правопорушення, яке стало причиною евакуації, і оплатити послуги з транспортування авто на штрафмайданчик – 720 гривень для авто до 3 тонн та 1020 гривень за “ластівку” понад 3 тонн. До речі, за зберігання автомобіля на штрафмайданчику також доведеться заплатити: 144 гривні за перші 7 днів зберігання та 24 гривні на день після тижня зберігання.
Батіг без пряника
За словами експертів, нові правила наряд чи здатні виконати свою головну функцію: навести реальний лад на вулицях.
“Наприклад, у Києві більшість офісів зосереджена в центрі міста. Люди з околиць приїжджають на роботу до центру, а паркувального простору в достатньому обсязі просто немає. У людей з’явиться маса проблем, а нові паркувальні місця ніхто ж не будує, – пояснює “Апострофу” голова правління “Всеукраїнського партнерства за безпеку дорожнього руху” Михайло Берлін. – За кордоном зводять величезний торговий центр, а вниз будують стільки ж поверхів для машин. Таким чином, автомобілів біля ТЦ практично немає: вони всі стоять в підземних паркінгах. Плюс ціна паркування дуже доступна. У нас же все навпаки: споруджують величезний будинок, а внизу парковок майже немає, це ж невигідно. Загальний підхід у нас чомусь – покарати, задавити, змусити заплатити, а не допомогти і створити умови для людей. Якщо створити нормальні умови, кожному водієві буде приємно поставити авто на гарне місце”.
Крім того, експерти прогнозують досить велику низку проблем із системою фото- і відеофіксації порушень паркування за принципом “штраф без присутності водія”.
“Була велика дискусія: чи потрібно залучати власника авто або ж карати особу, яка реально вчинила правопорушення, – каже “Апострофу” автоюрист Володимир Караваєв. – На проблему було дві точки зору. Згідно з Конституцією, юридична відповідальність у нас носить індивідуальний характер. Це перша точка зору. Друга точка зору: є рішення ЄСПЛ, де описується аналогічний випадок, коли порушення вчинила одна особа, а відповідальність понесла інша. Але дискусія ні до чого не привела, і закон вийшов у тому вигляді, в якому він є. А далі слово за судовою практикою: або суди виноситимуть рішення, ґрунтуючись на Конституції, або на практиці ЄСПЛ”.
Викликає сумніви і апаратура, на яку паркувальні інспектори фіксуватимуть правопорушення. Варто лише згадати, скільки скандалів було з радарами TruCAM і “Візир” щодо їх сертифікації. Аналогічні позови знову можуть посипатися від водіїв, тільки тепер в судах будуть оскаржувати сертифікацію фото- і відеоапаратури.
“На місці злочину, наприклад, вбивства, або на місці ДТП з потерпілими працюють експерти, які фіксують все на звичайний фотоапарат. Тобто смертельні ДТП і вбивства законодавець дозволив фіксувати на “мильницю”, а фіксацію порушень правил паркування поліцейський повинен здійснювати на спеціальну апаратуру, яку сертифікували, а передавати інформацію захищеними каналами зв’язку. Або дозвольте вже, як в ЄС і США, фіксувати правопорушення на звичайні смартфони, або змусьте експертів фіксувати більш серйозні злочини на спецприлади”, – зазначає в коментарі “Апострофу” генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко.
Але найбільш “приємний” сюрприз законодавці припасли для власників авто на “євробляхах”. Якщо законні власники автомобілів без проблем заберуть свою “ластівку” зі штрафмайданчика після сплати штрафу, то авто на іноземній реєстрації повертатимуть тільки тим, хто ввіз його на територію України. Але фішка в тому, що фактичний власник авто і людина або фірма, які протягнули “бляху” в країну, – далеко не завжди одна і та ж особа. Виходить, що забрати свою машину просто не вийде.
“А який-небудь молдаванин або білорус, який завозив машину в Україну, або представник литовської фірми, якої і немає вже давно, звичайно ж, не приїде забирати авто, – додає Назаренко. – А якщо дозволять видавати із штрафмайданчиків такі авто на підставі довіреностей, то відразу ж піде хвиля, коли “ліві” люди почнуть забирати чужі авто, адже такі писульки можна в інтернеті за 50 гривень купити. Якщо ж залишать жорстку вимогу, що авто повинен забрати тільки власник або особа, яка ввезла автомобіль, то незабаром штрафмайданчики виявляться забитими тільки “бляхами”. Плюс, куди посилати квитанцію про оплату штрафу “бляхам”? На кордоні засвітився молдаванин, і якщо йому туди в Молдову надішлють квитанцію, він її проігнорує. Реально покарати власника “бляхи” неможливо”.
З іншого боку, якщо власники “євроблях” будуть розуміти, що за своє порушення їм доведеться заплатити автомобілем, в перспективі вони можуть стати одними з найбільш законослухняних водіїв.