Благодатний вогонь — поширена у православ’ї назва вогню, використовуваного у великодній церемонії виносу Святого Світла з Гробу Господнього, в Храмі Воскресіння Христового.
В день Страсної суботи віряни Православної Церкви очікують звершення церемонії сходження Благодатного вогню в храмі над Гробом Господнім, яке протягом віків з року в рік відбувається в Єрусалимі. Чин сходження Благодатного вогню звершує у кувуклії (каплиці) Гробу Господнього особисто Єрусалимський Патріарх. По тому християни розповсюджують вогонь свічками та спеціальними лампами по всьому світу.
Перегляньте також:
- На Тернопільщині розшукують чоловіка, якого підозрюють у важкому злочині
- Тернопільщина втратила захисника Назарія Недобійчука
–––
Судячи з усього, що я читав і вивчав з приводу Святого Світла (так Єрусалимський вогонь Великої суботи іменується у грецькій традиції), то було би помилкою вважати, що цей вогонь з’являється “чудесно нізвідки” чи “сам собою”.
Для мене найближчою аналогією є освячення води на Йордан: за молитвами Церкви Бог посилає Святого Духа і освячує природні води. І те, що освячується звичайна вода, набуваючи дії Святого Духа, а не очікується, що “нізвідки” з’явиться якась особлива вода – нічим не применшує чудо Боже.
Так само і молитва та благословення Єрусалимським Патріархом вогню на Гробі Господньому прикликає Божу благодать на вогненне єство, яке стає Святим Світлом Великої суботи.
Цілком нова традиція передавати цей вогонь з’явилася лише в наш час завдяки авіасполученню, бо таким чином вогонь за кілька годин може бути доправлений у всі православні країни.
Однак було би невірним, як часом можна спостерігати, робити надмірне зосередження на цьому вогні. Тим більше з його присутності у храмі робити висновок щодо особливої “благодатності” чи “благословенності” Великодня саме тут – у порівнянні з храмами, до яких вогонь не доставляється.
Бо минулими роками доводилося бачити, як для декого самий сенс Великоднього свята, Світлого Воскресіння, закривався доставленням-перевезенням вогню, чому приділялася більша увага, ніж навіть Пасхальному богослужінню.
Тож шануючи Святе Світло маємо пам’ятати, що воно – лише благословенний символ Воскреслого Христа – Світла Невечірнього. Христа, Який є всюди, де двоє чи троє зібрані в ім’я Його.